Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars H. Hansen
Skimmelflagermus eller Brunflagermus? (Læst 539 gange) Postet d. 11-02-20 kl. 09:50
Denne store flagermus fandt jeg død på mit loft i august 2018.

Som det ses var den ganske intakt og således udemærket til naturformidling til børn, hvorfor den har ligget i en fryser siden da - og kun været oppe et par gange, når den har skullet indgå i et naturformidlingsforløb.

Medregnet halen, som er bukket ind på dyret, måler den 10 cm, og med den størrelse, dyrets generelle udseende og kontraster bestemte jeg den til Skimmelflagermus i udgangspunktet.

Nu nager en lille tvivl alligevel om det i stedet kan være en anden art - Brunflagermusen. Flagermus kan jo være drilske har jeg læst, så lidt ekstra øjne på den hilses velkomment.

Mvh, Lars H.

Lidt fotos vedhæftes...

Skimmelflagermus eller Brunflagermus? (Denne store flagermus fandt jeg død på mit loft i august 2018.
Som det ses var den ganske intakt og)
Lars H. Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#1 Kommentar postet d. 11-02-20 kl. 09:52. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Foto 2..

Skimmelflagermus eller Brunflagermus? (Foto 2..)
Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#2 Kommentar postet d. 11-02-20 kl. 09:53. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Foto 3..

Skimmelflagermus eller Brunflagermus? (Foto 3..)
Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#3 Kommentar postet d. 11-02-20 kl. 09:54. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Foto 4...

Skimmelflagermus eller Brunflagermus? (Foto 4...)
Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#4 Kommentar postet d. 11-02-20 kl. 09:55. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Foto 5...

Skimmelflagermus eller Brunflagermus? (Foto 5...)
Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#5 Kommentar postet d. 11-02-20 kl. 09:56. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Sidste foto...

Skimmelflagermus eller Brunflagermus? (Sidste foto...)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#6 Kommentar postet d. 11-02-20 kl. 10:10. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Skimmelflagermusen har jo netop fået sit navn efter den grå"skimlede" rygpels, og så flot mørkebrun som dit dyr er på ryggen kan det ikke være en skimmelflagermus.

Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen
#7 Kommentar postet d. 11-02-20 kl. 10:39. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Hej Lars,

Tak for dit indspark!

Jeg er enig i at det netop skulle være en god karakter for Skimmelflagermus, og derfor kan det måske også undrer, at jeg har vurderet den til en sådan!

Først tænkte jeg Brunflagermus, men mit indtryk af hoved og ører, størrelse mv. bragte mig i tvivl, og samtidig synes jeg at erindre, at Mogens Andersen (eller var det mon Hans Baagøe) en gang i start 90´erne under et besøg på ZM nævnte noget med en variation hos Skimmelflagermus, hvor en eller anden procentdel manglede det "gråskimlede" udtryk, og derfor skulle bestemmes på andre karakterer.

Har du et bud på hvad det så er for en art?

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(30)
#8 Svar postet d. 11-02-20 kl. 11:15. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Går brun- nogensinde i huse? Jeg tror, den altid er i hule træer. Hvad med Syd-?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(181)
#9 Svar postet d. 11-02-20 kl. 15:46. Emne: Skimmelflagermus eller Brunflagermus?
Hej Lars

Det er altid godt at starte med et præcist mål af underarmen.

Er den på 50mm og derover er der enten Brun- eller Sydflagermus.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator