Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl? (Læst 197 gange) Postet d. 12-02-20 kl. 21:21
Larven her blev set d.12.2.2020 i min have i Malling, hvor jeg rystede den ned fra søjletaks. Jeg målte dyret til lige omkring 7 mm (muligvis henad 8 mm - den var i "rask trav" med skiftevis sammentrækning og udstrækning, så det var svært at vurdere, hvad "normallængden" egentlig var).

For en gangs skyld var det muligt for mig selv at fuske lidt hen i retning af en mulig bestemmelse, og jeg synes ihvertfald, den i meget høj grad ligner den larve af Sommergyvelfladmøl (Agonopterix assimilella), som Kjeld har fotograferet til Lepiforum - se linket HER.

Artens imago har jeg ikke mødt på matriklen, men jeg møder jo heller ikke alt, hvad der findes. Selv må jeg sige, at det gav lidt af et gib i mig, da jeg kom i tanker om, at der faktisk vokser en ret stor gyvelbusk (vild gyvel) i haven bare ca. 3 m fra den søjletaks, som jeg fandt dyret på.

Nu kommer der to billeder af dyret. Flere billeder haves.

(fortsættes)

Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl? (Larven her blev set d.12.2.2020 i min have i Malling, hvor jeg rystede den ned fra søjletaks. Jeg må)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1818 x 2069)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 12-02-20 kl. 21:23. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Endnu et billede af larven.

Agonopterix assimilella - eller noget andet?

Vh Elisabeth

Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl? (Endnu et billede af larven.

Agonopterix assimilella - eller noget andet?

Vh Elisabeth)
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8368)
#2 Svar postet d. 13-02-20 kl. 00:20. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Hej og nej, Elisabeth - det er det ikke, for den lever bestemt ikke på Taks

- men det gør til gengæld Ditula angustiorana, som jeg sjovt nok lige har rodet med i en anden, tidligere tråd. Samtidig er det så heldigt, at det vist er den eneste af Taks-spiserne, som overvintrer som larve.

Et godt fif er den sjove halvbue, som de lidt aflange pinacula på 2. segment danner + taks => Ditula angustiorana

Dem har vi bestemt ikke for mange larve-obs af!

Har du larven endnu?

Venlig hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 13-02-20 kl. 12:36. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Hej Kjeld,

Tusind tak for svaret. Alle tiders! Den beskrevne halvbue kan jeg ikke rigtigt finde - er pinacula de sorte "prikker"? Men jeg er overbevist. Og allerbedst: det viser sig, at jeg selv har en enkelt observation af artens imago i haven tilbage fra 2016, og den obs. husker jeg meget vel endnu - dyret sad dengang faktisk ikke mere end ca. 2 m fra søjletaksen - se linket HER. Iøvrigt en af de få, som jeg klarede at bestemme selv, uden brug af Forum. Et nydeligt dyr! Så det taler da yderligere for bestemmelsens rigtighed. Der skal nok komme et larvebillede af den i Galleriet nu!

Neej, larven blev jo hældt tilbage i taksen, må jeg tilstå... Men altså, den er jeg glad for. Tak igen!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8368)
#4 Svar postet d. 13-02-20 kl. 17:40. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Det drejer sig om denne pinacularække (altså hår-vorter) lige bag nakkeskjoldet

Set lodret oppefra danner den en svag bue og hver pinaculum virker faktisk lidt langstrakte (igen set lodret oppefra)

Det er et tegn, jeg har hørt fra Ben Smart, som har mødt den flere gange, inkl opdræt - og har bemærket dette. Jeg kan godt genkende det på flere fotos, men der er også nogle, hvor det ikke fremgår.. - bla. også fordi de ikke er tydelige nok

Hilsen Kjeld

Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl? (Det drejer sig om denne pinacularække (altså hår-vorter) lige bag nakkeskjoldet

Set lodret oppefr)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 13-02-20 kl. 18:03. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Tak skal du have for finpudsningen, Kjeld!

Jeg regnede også med, at det var sådan, det skulle forstås. Men jeg var ikke helt sikker. Det er jeg nu! Tak!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 17-02-20 kl. 10:47. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Som lever på den velkendte Sommergyvel?

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 17-02-20 kl. 11:43. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Jeg er ikke helt med på, hvad du spørg om, Jan. Larven er fundet på Taks - og det er det, jeg har svaret ud fra

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(6085)
#8 Svar postet d. 18-02-20 kl. 08:59. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Keld: Det er havnet i en helt forkert tråd, forstår ikke rigtig hvordan ...

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#9 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 09:04. Emne: Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?
Nej, undskyld - det var den rigtige tråd. Min undren/indvending går på navnet sommergyvelfladmøl. Det lyder som om, der er en plante ved navn Sommergyvel, hvad der ikke er. Det ville blive mere forståeligt ved at kalde den sommer-gyvelfladmøl i stedet, eller bedre (!) ved at kalde alle fladmøl enten vinter- eller sommerfladmøl efter om de overvintrer som imago eller ej. Så ville navnet blive gyvel-sommerfladmøl i stedet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator