Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Wedel Petersen
spætmejse ? (Læst 334 gange) Postet d. 13-02-20 kl. 22:10
hej her er et par billeder taget i Albertslund i dag, er det den samme fugl eller er det en mørkbuget og en lysbuget de er fotograferet inden for 5 min i samme område

mvh Peter

nr 1

spætmejse ? (hej her er et par billeder taget i Albertslund i dag, er det den samme fugl eller er det en mørkbuge)
Peter Wedel Petersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Peter Wedel Petersen
#1 Kommentar postet d. 13-02-20 kl. 22:10. Emne: spætmejse ?
nr 2

spætmejse ? (nr 2)
Peter Wedel Petersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(859)
#2 Svar postet d. 13-02-20 kl. 22:25. Emne: spætmejse ?
Jeg vil mene det er to forskellige og den ene helt klart en lysbuget.

Den anden ligner umiddelbart en mørkbuget, som er kommet lidt på afveje

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Nikolaj Noel Christensen

Svaraktivitet:

(18)
#3 Svar postet d. 13-02-20 kl. 22:26. Emne: spætmejse ?
Ja, det er en spætmejse og en af mest almindelig skovfugle arter. Mange venlig hilsner Nikolaj

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 13-02-20 kl. 23:34. Emne: spætmejse ?
Snarere en varmtfarvet hun af nominatformen (lysbuget), da mørkbuget (caesia) næppe nogensinde er truffet så langt østpå.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(859)
#5 Svar postet d. 14-02-20 kl. 10:17. Emne: spætmejse ?
Jeg kan se du har lagt flere billeder i galleriet af den mørke af spætmejserne.

Det er altså ikke en lysbuget, ikke så rødbrun den ser ud.

Måske en blanding af lys og mørk?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Wedel Petersen
#6 Kommentar postet d. 14-02-20 kl. 18:13. Emne: spætmejse ?
Hej Eva. Hvad skal jeg skrive den mørke spætmejse under. Peter S skriver, at de ikke findes så langt øst på. Jeg har slået det op på naturbasen, og der er registreret flere i mit område. Mvh Peter

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 14-02-20 kl. 18:50. Emne: spætmejse ?
Ikke for at være storsnudet, men naturbasen ER fuld af fejl.

Spætmejse er en vældig udpræget standfugl, og da hunner af den ´lysbugede´ kan være ret gulbrune på hele undersiden, er det mere end tænkeligt at mit svar er ganske udmærket

Du må huske på at vores østdanske Spætmejser ER anderledes (mørkere) end feks svenske Spætmejser, fordi de er en blandingspopulation af den vestlige (jyske,fynske) og den skandinaviske/russiske nominatform.

Denne population blev indtil i 90´erne regnet for en ´god´ race, homeyeri, men denne race er nu slået sammen med nominatformen.

Derfor er selve opdelingen i lys- og mørkbuget noget arbitrær, og indbyder naturligvis således til en stor grad af usikkerhed, jvf denne tråd.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3334)
#8 Svar postet d. 14-02-20 kl. 23:51. Emne: spætmejse ?
Et spændende emne her. Spætmejse er en af de mest stationære fugle vi har, men hvordan kan de sjællandske Spætmejser så være en blandingsform af de svensk/russiske og de fynsk/jyske? Boller de mon på Netfugl, eller har der alligevel været et par ´orkaner´, der har blæst nogle caesia østpå, siden der er opstået en blandingspopulation? Nok næppe orkaner, Spætmejser søger helt sikkert ly i den slags vejr, men så ´udlængsel´, eller hvad vi nu skal kalde det

I det store hele er jeg enig med Peter, vi har ikke Mørkbuget Spætmejse på Sjælland, men hvordan kan denne delvise blandingspopulation så være opstået, hvis der aldrig har været en caesia på Sjælland???

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator