Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Stig Rygaard
sommerfugl i dag på Sjællands Odde (Læst 212 gange) Postet d. 14-02-20 kl. 14:22
Hejsa

I dag på terressen i lejet sommerhus yderst på Sjællands Odde så vi til frokosten, som blev indtaget i solen, en sommerfugl - desværre på afstand og i siluet - så umuligt at nå at tage foto eller artsbestemme.

Spørgsmål:

Kan det være et voksent individ fra sidste sommer?

Mvh Stig

Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 14-02-20 kl. 15:29. Emne: sommerfugl i dag på Sjællands Odde
Sagtens - der er adskillige arter som overvintrer i voksen tilstand.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 17-02-20 kl. 10:38. Emne: sommerfugl i dag på Sjællands Odde
Hvis det var en dagsommerfugl, var det med meget stor sikkerhed en fra sidste sommer. Der er ikke nogen, der burde være klækket endnu af de arter, der overvintrer som puppe eller larve - selvom mange mærkelige ting kan ske med den "vinter", vi har i år. Der er en del natsommerfuglearter, der overvintrer som pupper, der forlængst er begyndt at klække, så hvis det var en natsværmer, kan den godt være fra i år.

Dagsommerfugle der overvintrer som voksne: Citronsommerfugl, nældens takvinge, dagpåfugleøje, admiral og det hvide c samt de sjældne sørgekåbe, kirsebærtakvinge og østlig takvinge.

Kommentér

Stig Rygaard
#3 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 09:29. Emne: sommerfugl i dag på Sjællands Odde
... nu har jeg ikke lige sat mig ind sommerfuglenes livscyklus på mere end et basalt niveau. Hvis individetjeg så var en adult fra sidste år, er det så i år at den formerer sig eller kan den gøre det - hvis klimaet tillader det - lægge æg i to sæsoner?

... eller er det bare et overvintrene individ, som skal have et hyggeligt otium inden vingerne er slidt op?

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 09:58. Emne: sommerfugl i dag på Sjællands Odde
Det normale er, at de først formerer sig i år.

Kommentér

Rasmus Keis Neerbek
#5 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 10:53. Emne: sommerfugl i dag på Sjællands Odde
Hej

Jeg bilder mig ind, at specielt citronsommerfugl ses om vinteren efter kraftigt stormvejr. Om det så er at de overvintrer steder, hvor de nemmere "blæser ned", eller det bare er fordi de er nemme at få øje på i et vinterlandskab, skal jeg ikke kunne sige.

Men det kan jo også bare være begrebet "vinter" ikke rigtigt dækker over det vi har haft i år...

mvh, Rasmus

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 11:08. Emne: sommerfugl i dag på Sjællands Odde
De overvintrer vist normalt i tæt grenværk - ofte i nåletræer? Så det kunne godt passe, men normalt ses de lidt senere end de første takvinger. I år er der dog set en i januar ...

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator