Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. februar 2020

Import af fasankyllinger???

Hej

Vil bare lige høre om det kun er mig, der bliver sådan lidt irriteret over denne unaturlige tilgang til naturen?

Hvorfor skal man have lov til at udsætte opdrættet fugle i naturen for at tilfredsstille nogle jæger? Disse fugle udgør åbenbart en risiko for de eksisterende vilde fugle, da de kan smitte de vilde fugle med fugleinfluenza.

nyheder.tv2.dk...2020-02-14-forhoejet-risiko-for-fugleinfluenza-i-danmark

”Med en ukendt udbredelse af fugleinfluenzaen blandt de vilde fugle er der forhøjet risiko for, at sygdommen kommer til Danmark via fasankyllinger, skriver styrelsen.

Om kort tid indleder blandt andet jagtforeninger, jagtledere og lodsejere nemlig den årlige import af fasankyllinger til udsætning i den danske natur, og skulle der være smittede fasankyllinger imellem, vil de være til fare for både vilde fugle og fjerkræbesætninger.

Sidste år blev der i Danmark udsat 120.000 fasankyllinger fra Polen, oplyser Fødevarestyrelsen.”

Det er sjældent jeg bliver irriteret over ret meget, men dette her har jeg aldrig forstået.

Vh. Helene


De senest indberettede arter i Naturbasen: