Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Marie Henne Pedersen
Fodring af rovfugle med slagteriaffald? (Læst 682 gange) Postet d. 15-02-20 kl. 10:48
Jeg støder dagligt på fotos af rovfugle der fodres massivt med griselunger og kød på foderbrædt for at skyde superfotos med vildtkamera og lægger dem op på FB i gruppen naturoplevelser.

Er det overhovedet tilladt at fodre med råt kød i naturen. Hans forklaring er at det er på egen grund. Kan de overhovedet selv finde/fange føde, når det stopper?

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(861)
#1 Svar postet d. 15-02-20 kl. 11:06. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Jeg har læst engang vi havde diskussionen på et andet forum og undersøgte det, at det er tilladt såfremt det er friske varer man i teorien selv ville spise. Men på egen grund kun, selvfølgelig

Slagteriaffald o.s.v. er ikke tilladt.

Jo, fuglene klarer sig OK når der ikke fodres.

I Sverige har man f.eks livekameraer sat op på fodersteder til ørne og andre rovfugle, hvor de fodres med ihjelkørte vildsvin, elg, rådyr o.s.v. i vinterperioden, og en enkelt halv gris har jeg også set på foderbrættet.

Og det mener jeg ikke man ville gøre såfremt det på nogen måde gik ud over fuglenes trivsel og evner til selv at finde føde

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1187)
#2 Svar postet d. 15-02-20 kl. 15:57. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Nej, Anne marie, det er ikke tilladt, medmindre man køber dyrelægekontrolleret kød, og det er der næppe nogen, der vil gøre. Som Eva skriver, har det været det oppe tidligere - se linket HER

I dag er det heller ikke tilladt at fodre sine høns med nogen form for animalsk foder pga. smitterisiko.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#3 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 17:20. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Han fodrer massivt med hele svinelunger og kødben fra slagteriet,så er det vel dyrlægekontrolleret affald.

Fotos lægges næsten dagligt op på FB og vækker stor begejstring over hans ´natur´. Især de kæmpende fugle foran vildtkameraet.

Nu er det jo på Sjælland. Her i vest må vi absolut ikke lægge kød ud til nogen vilde dyr og slet ikke i de mængder.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#4 Svar postet d. 15-02-20 kl. 20:55. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
.....hvad er det nu det er, man er så bange for, feks ved fodring af fjerkræ ? Kan nogen bidrage kort med, hvad det er der kan ske, hvis man fodrer sine høns med rester fra middagsbordet ? Jeg er ikke så meget inde i det med baktusser og smitte ?

Mvh Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#5 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 21:11. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Fugleinfluenza vil jeg tro.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(517)
#6 Svar postet d. 15-02-20 kl. 21:12. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Joh men jeg håber da sørme ikke, der er fugleinfluenza i resterne fra min frokost ?

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1187)
#7 Svar postet d. 15-02-20 kl. 21:30. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Dyrelægekontrolleret skal forstås som "godkendt til menneskeføde" og det inkluderer ikke affald.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

#8 Kommentar postet d. 16-02-20 kl. 07:17. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Så skulle svinelunger teoretisk være kontrolleret?

Anne Marie

Besvar | Kommentér

#9 Kommentar postet d. 16-02-20 kl. 07:20. Emne: Fodring af rovfugle med slagteriaffald?
Ole, du spiser vel ikke svinelunger til frokost?

AM

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator