Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Atrichum sp. (Læst 278 gange) Postet d. 15-02-20 kl. 12:54
På en jordtue i et område domineret af bl.a. Alm. Krøltuemos spottede jeg denne lille sag. Måske var det de røde stængler, som faldt i øjnene.

Umiddelbart kom jeg til at tænke Atrichum undulatum; men den forekom alt for klejn til at være denne art. Men slægten rummer jo også et par andre arter!

Atrichum sp. (På en jordtue i et område domineret af bl.a. Alm. Krøltuemos spottede jeg denne lille sag. Måske var)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#1 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:04. Emne: Atrichum sp.
Mange blade er blevet pillet og kasseret. Enten var de for snavsede eller også var de gået i stykker. Her er et foto af et relativt vellykket blad.

Bladranden er kun tandet i den øverste trediedel. Det udelukker vist A. undulatum?

Lamellerne på bladnerven anes også.

Bemærk at bladbasis ikke er indsnævret.

Atrichum sp. (Mange blade er blevet pillet og kasseret. Enten var de for snavsede eller også var de gået i stykker)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#2 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:09. Emne: Atrichum sp.
Jeg har talt 4-5 lameller på bladnerven. Her er et med 5.

Atrichum sp. (Jeg har talt 4-5 lameller på bladnerven. Her er et med 5.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#3 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:14. Emne: Atrichum sp.
Det ser da specielt ud, Troels!. Jeg har vist aldrig set sådanne rødlige planter hos Atrichum. De små arter af slægten er desværre svære at adskille med sikkerhed fra dårligt udviklede A. undulatum, så du må i gang med tværsnit for at se hvor mange, og hvor høje lamellerne på nerven er, samt måle størrelsen af bladpladecellerne. Vælg veludviklede planter til dine undersøgelser. MV hBent

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#4 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:19. Emne: Atrichum sp.
Atrichum undulatum tænker jeg som allerede nævnt, at vi kan udelukke. Så er der A. tenellum og A. angustatum. Sidstnævnte har ikke indsnævret bladbasis, og kan også have et rødligt skær. Det matcher fint med mit fund. Men er det tilstrækkeligt?

Troels

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#5 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:29. Emne: Atrichum sp.
NE vigtig karakter er størrelsen på bladcellerne, de er større hos undulatum end hos angustatum. Desuden har angustatum højere lameller. Se vedheftede.

Atrichum sp. (NE vigtig karakter er størrelsen på bladcellerne, de er større hos undulatum end hos angustatum. Des)
Bent Odgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 365)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#6 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:36. Emne: Atrichum sp.
Jeg har bemærket, at A. angustatum skal have mindre celler (midt i bladet) end A. tenellum. Det har jeg imidlertid ikke mulighed for at bestemme.

Troels

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#7 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:41. Emne: Atrichum sp.
Men kan du lave bladtværsnit, Troels?

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#8 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 13:47. Emne: Atrichum sp.
I rødlisten bedømte vi A. angustatum til at være forsvundet fra DK (sidste fund er fra 1969), så et nyt fund ville være et scoop. Hvis du har mulighed fr at tage den med til Irina til en bestemmelsesaften ville det være det bedste. MVH Bent

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#9 Kommentar postet d. 15-02-20 kl. 14:09. Emne: Atrichum sp.
OK Bent! Jeg kontakter Irina.

Troels

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator