Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Samuelsen
Våde marker (Læst 414 gange) Postet d. 16-02-20 kl. 21:57
Med den meget nedbør vi har fået på det sidste, er markerne regnmættet, kan ikke optage mere vand og er blanke af vand på overfladen.

Jeg har undret mig over hvordan orme, snegle, insekter og muldvarpe kan overleve i dette våde vandmættede miljø.

Er der nogle der kan svare på det?

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#1 Kommentar postet d. 16-02-20 kl. 22:19. Emne: Våde marker
Hej

Jeg mener at regnorme mm. kravler op og ud af jorden - det er også derfor disse oversvømmelser tit tiltrækker diverse fugle - især måger - det er jo let mad.

Andre jordboende dyr kan vel ånde gennem huden og der med få den nødvendige ilt selv under vandet og når det er koldt.

Det er blot nogle bud.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#2 Kommentar postet d. 16-02-20 kl. 22:34. Emne: Våde marker
Jeg bor bogstavelig talt ude på sådan en mark i et gammelt husmandssted. Det gav en del mus (især halsbåndmus) inde i efteråret samt rotter i den tomme hestestald efter nytår. Det undrede ikke rottefængeren: "De drukner, hvis de bliver derude" Han havde aldrig haft så travlt som nu.

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#3 Kommentar postet d. 16-02-20 kl. 22:59. Emne: Våde marker
Hej Steen

Sjovt; jeg har stillet mig selv og min passager i bilen præcist samme spørgsmål i dag, hvor jeg kørte rundt i "vandskabet" vest for Ribe. Hektar efter hektar står oversvømmet: er det "steril" jord, der får luft igen om 2-5-10-20 dage???

Naturligvis overlever sikkert myriader af bakterier, vira, svampesporer etc. i mikrobeafdelingen, men hvad med de flercellede dyr - og planter???

Jeg undres!

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 16-02-20 kl. 23:07. Emne: Våde marker
Kammerslusevej mod øst.... 16/2-2020

Våde marker (Kammerslusevej mod øst.... 16/2-2020)
Foto: LJG
Klik på billedet for original størrelse (800 x 525)
Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#5 Kommentar postet d. 16-02-20 kl. 23:26. Emne: Våde marker
Jeg har tænkt på det samme.

Jeg har efterhånden en meget våd have, hvor der altid er mange muldvarpe og mosegrise.

Hvad mus angår, har jeg aldrig fanget så mange mus på loftet, som i denne vinter. Også garagen har været invaderet af både halsbåndsmus og rødmus.

Så jeg vil også gerne høre om al pelsværket kan formindskes ved naturlig afgang.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator