Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Annemarie Allesø Rasmussen
Er dette en burre? (Læst 136 gange) Postet d. 17-02-20 kl. 20:18
Og i såfald, hvilken er det?

Fundet i et større parkanlæg 14 juli 2016, på Aalborg havn med bla et lidt større krat.

Er dette en burre? (Og i såfald, hvilken er det?

Fundet i et større parkanlæg 14 juli 2016, på Aalborg havn med bla e)
Annemarie Allesø Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 577)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#1 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 09:16. Emne: Er dette en burre?
- måske er der en af de skrappe, der kan give et bud. Jeg ville kun turde sige noget, hvis jeg kunne se fx om de indre kurveblade ikke er hagekrummede, men har en mørkerød spids (Filtet Burre). Det tror jeg nu ikke det er.

Så tilbage er: Glat B., Liden B. og Skov B. med nogle underarter - OG nogle krydsninger.

Hvis bladstilkene ikke er hule, kan det være Glat Burre.

Hvis bladstilkene er hule kan det være Liden Burre, da det ser ud som kronerne er længere end kurvblade.

Det korte af det lange. Måske kan andre - jeg har behov for flere informationer fx om bladstilke, kronernes længde i forhold til kurvblade, kurvenes størrelse, bladunderside, grene oprette eller udadrettede for slet ikke at snakke om hvor stor planten som helhed er. Det sidste skriver jeg fordi Liden B. sjovt nok med det navn er mindre end Skov B.

God fornøjelse med bestemmelse.

Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 10:03. Emne: Er dette en burre?
Jeg kan desværre ikke give nogle flere detaljer om den, så lidt øv til det - der er en grund til billedet har ligget på min pc i så lang tid, som det har.

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#3 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 10:07. Emne: Er dette en burre?
- bare vent - måske er der en af de skrappe, der kan genkende arten ud fra bladform eller noget andet. Mit indlæg var bare for at gøre opmærksom på, hvad man skal holde øje med, når man møder en Burre. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 11:27. Emne: Er dette en burre?
Okay og tak

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6883)
#5 Svar postet d. 18-02-20 kl. 14:44. Emne: Er dette en burre?
Ja til Burre, men mere af planten. Bladundersider kan også være vigtige.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator