Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Annemarie Allesø Rasmussen
Er det her Almindelig Kællingetand (Læst 173 gange) Postet d. 18-02-20 kl. 11:22
Billedet er taget den 22 juni 2016, på græs skråning ved ambulancevej til jernbanen ved Aalborg havn.

Er det her Almindelig Kællingetand (Billedet er taget den 22 juni 2016, på græs skråning ved ambulancevej til jernbanen ved Aalborg havn)
Annemarie Allesø Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 506)
Besvar | Kommentér

#1 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 11:23. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
billede 2

Er det her Almindelig Kællingetand (billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 459)
Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 11:23. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
Billede 3

Er det her Almindelig Kællingetand (Billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 490)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen

Svaraktivitet:

(133)
#3 Svar postet d. 18-02-20 kl. 11:30. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
- på grund af den fine spids på bladet, som du meget flot at taget billede af, vil jeg tro det er en Sneglebælg. Mvh Lis

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 12:20. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
Uf, sjovt nok ikke første gang jeg så forveksler de 2, lidt til at få spat af - håber snart jeg får styr på de to

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#5 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 12:23. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
- du er ikke alene!! - stol på det. Men stol gerne på den karakter med bladspidserne. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen

Svaraktivitet:

(895)
#6 Svar postet d. 18-02-20 kl. 13:19. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
Det er Segl-Sneglebælg, Medicago sativa ssp. falcata.

Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Jensen
#7 Kommentar postet d. 18-02-20 kl. 21:18. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
Kællingetand plejer heller ikke at se så lodden ud på bladene, som dit foto.

Desuden, hvad der i hvert fald er tydeligt: Blomsterne på Sneglebælgen sidder op ad stilken efter hinanden, knopperne i et lidt aflangt hoved. Kællingetand har blomsterne i en kreds ud fra samme punkt på stilken. Blomsterstanden på kællingetanden virker på den måde flad, ikke som tæt top som sneglebælgen.

Mvh. Eva

Besvar | Kommentér

#8 Kommentar postet d. 19-02-20 kl. 21:28. Emne: Er det her Almindelig Kællingetand
Okay rart at vide jo, som jeg skrev, så bliver jeg ved med at tage fejl, når man læser beskrivelser af diverse planter på nettet, er beskrivelserne desværre ret forvirrende, når der står en lang række "fremmedeord" i beskrivelsen, af ting jeg nok alligevel kender, bare under nogle mere hverdags ord - men så bliver man jo utroligt usikker på planten man står med, når man ikke kender de faktisk fagudtryk for forskellige dele af en plante. Så jeg har måtte gå en meget besværlig vej hver eneste gang, for at finde et navn eller en familie på hvilken plante det nu er, at tjekke en mill billeder og beslutte ud fra det, hvilken det måske er. Så jeg ville ønske en lidt mere forsimplet beskrivelse til os nybegyndere, bare så vi ikke opgiver på forhånd, blot fordi man ikke lige kender fagudtryk for disse ting. Så lidt rart når den følger med her, det hjælper og gør mig selv mere sikker (ikke en kritik, blot et problem jeg slås med, rigtig tit i artsbestemmelsen generelt, hele vejen rundt, fra mosser til fluer og bier)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator