Navn |
Forum -> Tovingede insekter
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
.jpg) Karsten Thomsen
|
Parhelophilus consimilis? hun (Læst 172 gange) Postet d. 20-02-20 kl. 23:57
|
Sort spids på forskinneben og fremskudt underansigt. Olling Bro VSV f Kibæk 21. juni 2018
 Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
|
Besvar | Kommentér
|
.jpg) Karsten Thomsen
|
#1 Kommentar postet d. 20-02-20 kl. 23:59. Emne: Parhelophilus consimilis? hun
|
Og det lyse bånd på T2 er brudt
 Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
|
Besvar | Kommentér
|
 Michael Larsen
|
#2 Kommentar postet d. 21-02-20 kl. 01:47. Emne: Parhelophilus consimilis? hun
|
Jeg hepper, Karsten
Ingen af mine (P. frutetorum og P. versicolor) er brudt bagpå (i hvert fald ikke så markant), og ingen af dem har sorte malerklatter på forfødderne. Desuden ser striberne ganske rigtigt meget grå ud.
Mh. Michael
|
Besvar | Kommentér
|
.jpg) Karsten Thomsen
|
#3 Kommentar postet d. 21-02-20 kl. 12:08. Emne: Parhelophilus consimilis? hun
|
Tak, Michel, jeg er faktisk overbevist selv nu, for ikke blot stemmer den på de tre nævnte punkter; det fremskudte ansigt var så slående, at jeg faktisk havde den liggende længe som en damsvirreflue. Og så sidder den på en kragefod, en af de planter, Torp nævner at den er truffet på. Endelig er den registreret i netop denne del af landet, incl. i kvadratet lige syd for i 2019 (af Kim Mogensen).
|
Besvar | Kommentér
|
 Michael Larsen
|
#4 Kommentar postet d. 21-02-20 kl. 12:29. Emne: Parhelophilus consimilis? hun
|
Hej Karsten
Jamen, du siger bare til, hvis du er så sikker, at du bare har brug for en knap
Men du har ret: også ansigtet fremstod også betydeligt mere fremskudt, det sammenlignede jeg faktisk. Med de øvrige indikatorer, du nævner, er der næppe megen tvivl. Men ikke dumt at få sådan en i kassen - jeg vil i hvert fald misundeligt, og sikkert forgæves, spejde efter den her på øen.
Mh. Michael
|
Besvar | Kommentér
|
|