Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Johnny Hedegaard
Lærkesang (Læst 454 gange) Postet d. 24-02-20 kl. 09:48
For en uges tid siden så og hørte en af mine venner lærken højt over en mark.

Han påstod at han aldrig har hørt lærkesang så tidligt på året.

Og en anden meddebattør levede de første 17 år af sit liv på en gård på landet. Også hér er påstanden, at dengang (for 50 år siden) var det en glædens dag, når lærken i slutningen af marts, start april, indtog luftrummet over marken, og proklamerede forårets komme.

Men i dagens ornitologiske tekster kan læses, at lærken er en "vejrtrækker" og at den starter med at synge fra midten af februar/start marts. I milde vintre endog tidligere - januar.

Har lærken ændret adfærd i takt med klimaændringer eller har lærken upåagtet altid været "vejrtrækker" og tidligt syngende?

Mvh.

Johnny H.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1216)
#1 Svar postet d. 24-02-20 kl. 11:52. Emne: Lærkesang
Det har lærken altid været. Min gamle, nu afdøde ven sagde altid - "Lige så mange dage lærken synger før kyndelmisse, lige så mange uger skal den komme til at fortryde det efter!" Det har faktisk ganske ofte passet, så det er godt, at den har været tavs indtil nu

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#2 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 13:00. Emne: Lærkesang
- det var netop hvad jeg tænkte, da jeg i sidste uge hørte lærken: "Det vil den fortryde". Ikke så godt. Synes der er lidt lange udsigter til mildere vinde.

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(1022)
#3 Svar postet d. 24-02-20 kl. 13:45. Emne: Lærkesang
Det er da netop ufatteligt mildt??? Og ingen som helst udsigt til noget koldt...Vh Jan.

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#4 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 13:56. Emne: Lærkesang
- nåe ja - "mildt" er jo et vidt begreb, men når regnen høvler ned, og der står vand overalt, så jeg ikke ville blive overrasket over at se en bonde lægge om til risdyrkning med vandbøfler, så syns jeg egentlig ikke det er et vejr til at en lærke kan lette - med mindre den er muteret, så den har udviklet pontoner.

Målet er fuldt.

Lærkesang (- nåe ja - "mildt" er jo et vidt begreb, men når regnen høvler ned, og der står vand overalt, så jeg)
Lis Ravnsted-Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(1022)
#5 Svar postet d. 24-02-20 kl. 14:09. Emne: Lærkesang
Det er jo vigtigt at huske på, at bare fordi et par lærker - meget tidligt, indrømmet - begynder at synge, så ligger de jo ikke også på æg...Der er dog ingen tvivl om, at de mildere og mildere vintre rykker starten for sangperioden fremad. Skulle der komme et pust sne i den næste måned, så er det ikke noget der ødelægger lærkernes yngel. Vh Jan.

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#6 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 14:12. Emne: Lærkesang
- hope so.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1216)
#7 Svar postet d. 24-02-20 kl. 14:19. Emne: Lærkesang
Det er jo ikke så tidligt endda. JEg har personligt oplevet lærkesang i slutningen af januar - og det passede hver gang, at det blev regulær vinter efter kyndelmisse i nogenlunde det antal uger, som der havde været dage inden 2.februar.

Da vi jo gerne vil have en videnskabelig forklaring på alting, så er det jo nok noget med nogle jetstrømme, der ændrer sig i et mønster, og at det er meget mildt vejr sydvest for os, som bringer lærker op til et også meget mildt DK meget tidligt.

Som sagt - i år har jeg ikke hørt en lyd endnu, og altså slet ikke før kyndelmisse, så vi skulle være på den sikre side med nul vinter

Besvar | Kommentér

Johnny Hedegaard
#8 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 16:48. Emne: Lærkesang

Niels - Tak for svar.

Mvh.

Johnny H.

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#9 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 18:22. Emne: Lærkesang
Jeg har hørt den synge i midt-januar for ca 25 år siden.

Der er endda eksempler på sang i december!

Lærkesang (Jeg har hørt den synge i midt-januar for ca 25 år siden.
Der er endda eksempler på sang i december!)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator