Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Larsen
En ny sort gærdesmutte-art? (Læst 581 gange) Postet d. 24-02-20 kl. 17:42
Ærø, 24-2-2020

Jeg var for en sikkerheds skyld omkring et par billedbaser med bl.a. britiske gærdesmutter, hvor nogle rent faktisk kan fremvise næsten samme blåsorte farve på underdelen af kroppen. Men jeg tænker, at den mere prosaiske sandhed må være, at gærdesmutten her netop har været en tur i vandet (og måske lidt mudder) og derfor ser så løjerlig. Har blot aldrig set det før

Mh. Michael

En ny sort gærdesmutte-art? (Ærø, 24-2-2020

Jeg var for en sikkerheds skyld omkring et par billedbaser med bl.a. britiske gærd)
Foto: Michael Larsen
Klik på billedet for original størrelse (757 x 600)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(873)
#1 Svar postet d. 24-02-20 kl. 17:56. Emne: En ny sort gærdesmutte-art?
Ser ud som om der mangler det yderste af alle fjerene, et fænomen der kaldes fjerbid

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2042)
#2 Svar postet d. 24-02-20 kl. 18:52. Emne: En ny sort gærdesmutte-art?
Ja, næppe den Sortbugede mosegærdesmutte, som jo så ville være ny art for verden.

Jeg tror Eva har ret, ses af og til hos forskellige småfuglearter.

Så vidt jeg husker mest hos mejser og spurve.

Hilsen Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#3 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 19:47. Emne: En ny sort gærdesmutte-art?
Hej Eva

Og tak for svar. Ja, det lyder mere rigtigt. Jeg havde også lidt svært ved at greje, hvordan dens fødder kunne være så rene

Nu fandt jeg også frem til de gamle tråde, hvor Peter Sunesen glimrende redegør for fænomenet. Det ender jo så nok også galt for denne lille stakkel, der får svært ved at holde varmen, selv om det er forholdsvis mildt for årstiden.

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#4 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 19:53. Emne: En ny sort gærdesmutte-art?
Hej Palle

Ja, sensationen spøger jo altid lidt i bevidstheden

Jeg overvejede sygdom. Men her ser det dog grotesk plukket ud selv i forhold til tidligere grelle eksempler. Arme, lille ufjerede stakkel.

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#5 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 20:05. Emne: En ny sort gærdesmutte-art?
Her er faktisk et mindst lige så slemt eksempel på en gærdesmutte, der har plukket sig. Det tyder på, at eksemplerne alle ligger i de fugtige vintermåneder november-marts - uden at der behøver ligge en forklaring i det alene.

- se linket HER

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6212)
#6 Svar postet d. 29-02-20 kl. 03:07. Emne: En ny sort gærdesmutte-art?
Ikke forstået

Når en fugl ´plukker sig´ hiver den selvfølgelig hele fjeren ud (plukker den ud), men denne Gærdesmutte har jo alle fjerbaser med de mørkegrå dun på nederste halvdel af fjeren bevaret, og siddende tilbage på skindet....

Hvordan mon en Gærdesmutte bærer sig ad med at knække fjeren, så den nederste, dunklædte del bliver tilbage, og kun den yderste del af fjeren forsvinder?

Fjer er meget stærke, og Gærdesmuttens næb er ikke en knivskarp, lillebitte kirurgisk saks, med hvilken den med stor nøjagtighed kan bortskære/afklippe præcis de yderste 6 millimeter af hver fjer.

Din teori er derfor noget urealistisk, for at sige det diplomatisk

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Larsen
#7 Kommentar postet d. 29-02-20 kl. 15:44. Emne: En ny sort gærdesmutte-art?
Hej Peter

Nu er det vist mig, der må skrive ´ikke forstået´

Og jeg er også glad for at se, du sætter ´plukker sig´ i citationstegn. Det burde jeg også have gjort, men det skal man jo i virkeligheden gøre i ét væk, for halvdelen af det, man skriver, skal jo nærmest i citationstegn for at undgå misforståelser - og for ikke at blive alenlangt.

Jeg kunne ved læsning af de gamle tråde blot konstatere, at man ser fænomenet (men du mener måske, at dette specifikke fænomen er noget andet?) men uden at man faktisk helt kan forklare det. Derfor hæftede jeg mig ved, at de eksempler, jeg lige kunne finde, alle var fra de kolde og våde perioder af året. Andet lå der ikke i det

Jeg startede med en fugl, der tydeligvis ikke helt lignede de øvrige eksempler (hence: my question ), hvor der virkelig er ´plukket´ i bund. Men en lille tur efter vand er heller ikke forklaringen, selv om det ellers passede ´fint´ med en ´tør´ ´overhale´. Men hvad er så forklaringen? For noget mangler tydeligvis på den arme fugl? Det er da meget mere interessant end at hænge sig i sproglige unøjagtigheder, hvis jeg ellers har forstået dit indlæg korrekt.

Du skriver det jo selv: ´Hvordan mon en Gærdesmutte bærer sig ad med at knække fjeren, så den nederste, dunklædte del bliver tilbage, og kun den yderste del af fjeren forsvinder?´

Det var sådan set det samme spørgsmål, jeg var på jagt efter et svar på

Og hvis ikke gærdesmutten selv har gjort det, er jeg stadig nysgerrig på: hvad er så årsagen?

Mh. Michael

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator