Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerth Nielsen
Hvilken Mos (Læst 109 gange) Postet d. 24-02-20 kl. 20:08
vil gerne ha et navn på denne mos som vokser på jorden under Eg og Ene

Mvh Gerth

Hvilken Mos (vil gerne ha et navn på denne mos som vokser på jorden under Eg og Ene
Mvh Gerth)
Gerth Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#1 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 20:57. Emne: Hvilken Mos
Jeg tænker umiddelbart på en Barbula sp. - i bred forstand. (Neon mossar som svenskerne kalder dem). Men jeg er lidt forvirret af forekomsten af nogle små "øer" af en anden mosart, der minder om en Orthotrichum sp. Se især "øen" i bunden af fotoet. Hvad er substratet: jord/sten/trærødder?

Troels

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(802)
#2 Svar postet d. 24-02-20 kl. 22:41. Emne: Hvilken Mos
Jeg ser en Smuk Furehætte med sporehuse nederst, hvilket tyder på at substratet er bark. Så jeg tror hovedparten af tuen er en Zygodon sp., der kræver mikroskopi for artsbestemmelse. Bent

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Gerth Nielsen
#3 Kommentar postet d. 24-02-20 kl. 22:56. Emne: Hvilken Mos
Altså en Køllemos?

GLN

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#4 Kommentar postet d. 25-02-20 kl. 07:49. Emne: Hvilken Mos
Ja, en art i slægten Køllemos, som ikke kan bestemmes nærmere uden at undersøge de kølleformede (deraf navnet) ynglelegemer mikroskopisk. F.eks. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Gerth Nielsen
#5 Kommentar postet d. 25-02-20 kl. 07:55. Emne: Hvilken Mos
Mange tak... spændende så må vi se om jeg kommer så langt engang

Mvh Gerth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator