Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen (Læst 109 gange) Postet d. 27-02-20 kl. 14:29
26. februar i engen ved Simested Å.

På en brink hvor der står Gran ovenfor.

Jeg troede Lav Bægerlav var en kyst eller hede-ting.

Godt nok er det noget sandet heromkring, men jeg havde jo eng-sumpen lige bag mig.

Podetier under 1 cm høje. Mange steder under ½ cm.

Og den bliver K+gul

Kan jeg forveksle den med noget andet?

Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen (26. februar i engen ved Simested Å.

På en brink hvor der står Gran ovenfor.

Jeg troede Lav Bæg)
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#1 Kommentar postet d. 27-02-20 kl. 14:29. Emne: Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen
..

Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen (..)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#2 Kommentar postet d. 27-02-20 kl. 14:31. Emne: Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen
.

Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen (.)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(2239)
#3 Svar postet d. 27-02-20 kl. 15:32. Emne: Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen
Hej Birgit

Nej, jeg tror ikke du forveksler den med noget andet - jeg mener du har bestemt den korrekt (de store primærskæl og K+ reaktionen er stærke indicier!). Podetierne ser mig noget spæde ud, men det kan jo være en ung bevoksning af denne lav.

- se linket HER

Nogle af de første gange jeg så denne lav var på toppen af kirkegårdsdiger opført med kampesten, men med en digekrone af sandjord, der efterhånden udvaskes og bliver næringsfattigt.

Men, ja - der er vel ikke et helt typisk voksested du har fundet den, men altså - jeg synes, det må være den!

Mvh /LJ

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#4 Kommentar postet d. 27-02-20 kl. 16:11. Emne: Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen
Det var godt Tak Lars Jørgen Jeg ved jeg skal passe på ikke at få lavet rod i min indre computer, det kan blive et stort arbejde at få ryddet op der Så hellere spørge en ekstra gang.

Lidt derfra stod denne som mere ligner den jeg havde den anden dag, men det er jo dem der er lidt bøvlede jeg har mest brug for at få ekspert-øjne på

Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen (Det var godt :) Tak Lars Jørgen :) Jeg ved jeg skal passe på ikke at få lavet rod i min indre comput)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#5 Kommentar postet d. 27-02-20 kl. 22:23. Emne: Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen
De seneste podetier her egner sig bedre som eksemplariske individer til "Birgit´s lav-fungi"- eller hvad den smukke fotobog du kunne udgive nu kunne komme til at hedde

/ LJ

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#6 Kommentar postet d. 29-02-20 kl. 16:36. Emne: Jeg bliver nødt til at spørge om Cladonia humilis igen
Rar er du altså Lars Jørgen men jeg er bange for at jeg er kommet alt for sent igang med den natur ;) og at livet slipper op inden jeg når til fotobøger. Lige nu har jeg blot travlt med at rage til mig og snuse til det hele

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator