Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Agersnyltehumle? (Læst 90 gange) Postet d. 27-02-20 kl. 14:37
Jeg fandt dette 10-12 år gamle billeder fra den nordlige del af Vestskoven i Ballerup.

Jeg har dyret mistænkt for at være Agersnyltehumle: ingen pollenkurv, blanke partier uden hår, bagkrop stribet i lysegråt og brunsort.

Kommentarer er meget velkomne!

Agersnyltehumle? (Jeg fandt dette 10-12 år gamle billeder fra den nordlige del af Vestskoven i Ballerup.

Jeg har dy)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (806 x 731)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1206)
#1 Svar postet d. 27-02-20 kl. 18:15. Emne: Agersnyltehumle?

Hej Poul Evald,

Det er ofte meget lettere at sige, hvad det ikke er, end det modsatte. - Det er en Bombus hun, men ikke en snyltehumle, med det kraftige, trekantede og blanke bagerste skinneben. Dyret er kraftigt slidt og behåringen, som skulle være en pollenkurv er slidt væk eller bare ikke synligt på billedet, tror heller ikke, at vi kan regne helt med farven på halen. Dyret har en gul krave og et gult bånd på tergit 2, hovedet lidt langstrakt. Halen kunne godt ha´ været rødlig på et tidspunkt. Den minder mest om en meget slidt Lille Skovhumle, men jeg synes ikke, jeg kan endeligt fastslå individ.

Håber at du kan bruge det.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 28-02-20 kl. 09:33. Emne: Agersnyltehumle?
Vi kommer nok ikke nærmere. Men jeg husker, at den var ret så stor, og jeg tænkte, at det var en dronning, evt. på afveje.

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#3 Kommentar postet d. 28-02-20 kl. 10:24. Emne: Agersnyltehumle?

En slidt dronning er da ret sandsynligt, især med det lyse bånd på T2, hvis Lille Skovhumle.- Enig i at den forbliver ubestemt, kun Snyltehumle kan med sikkerhed udelukkes.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator