Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Nanna Høegh Wenzell
Criorhina (Læst 151 gange) Postet d. 01-03-20 kl. 17:33
Jeg sidder og er ved at læse "fluefælden", hvor Frederik Sjöberg skriver om hans første fund af Criorhina ranunculi.

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om det mon er muligt at denne flue kan finde vej til Danmark, når den tilsyneladende finde i det sydlige Sverige? Er det mon manglen på dødt ved til larverne, der begrænser spredningen?

Og hvor stor er forvekslingsmulighederne med de kendte danske criorhina sp.?

Det bliver spændende snart at komme i gang med den nye sæson.

Besvar | Kommentér

Magnus Lauritsen
#1 Kommentar postet d. 01-03-20 kl. 17:56. Emne: Criorhina
Hej Nanna.

Det var vel nok en skøn bog du er gået i gang med. (Den burde stå på hylden i et hvert teenager-værelse efter min mening.) Jeg har selv undersøgt udbredelsen og biologien hos flere af de arter han nævner. Her er Criorhina ranunculi samt Blera fallax netop nogle af dem jeg husker. Jeg har selv fået blod på tanden, for at finde Blera fallax i år. Ranunculi er så stor og massiv en flue, at jeg næppe tror at den vil dukke op i Danmark, som en overset art.

Der står i Nationalnuckeln, at hannen flyver langt omkring for sin søgen efter hunner, men bliver i det samme område. Dette bevidner om en flue der flyver godt, men som der ikke nødvendigvis har den store spredning. Den er generelt en sjældenhed i Europa, og har tidligere været erklæret uddød i Sverige. Der foreligger kun enkelte fund fra det sydlige Norge.

Mvh. Magnus.

Besvar | Kommentér

Nanna Høegh Wenzell
#2 Kommentar postet d. 01-03-20 kl. 18:08. Emne: Criorhina
Hej Magnus.

Tak for dit gode svar.

Ja, det er en god bog, som jeg læste for et par år siden, og nu ville genopfriske.

Det kan jo være vanskeligt at vente på bedre vejr, men så kan man jo altid forestille sig nogle af de fluer man kan lede efter.

Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#3 Kommentar postet d. 01-03-20 kl. 18:16. Emne: Criorhina
Hej

Når man ser udbredelsen i GBIF, burde den også være i DK, selvom vi har travlt med at fælde gamle træer:

- se linket HER

Magnus: jeg har flere gange set Blera fallax på blomstrende Tørst i gran- og fyrreskove.

Og lad os så få bedre vejr!

Mvh

Leif

Besvar | Kommentér

Nanna Høegh Wenzell
#4 Kommentar postet d. 01-03-20 kl. 18:23. Emne: Criorhina
Hej Leif.

Ja, det var netop det jeg tænkte. Og derfor jeg spekulerede på om den kunne være forvekslet med nogle andre svirrefluer. Men hvis den er meget stor, så kan den vel næppe forveksles.

Ja tak, håber virkelig snart på sol og stille vejr!

Håber at 2020 bliver et godt år til at se spændende svirrefluer

Besvar | Kommentér

Magnus Lauritsen
#5 Kommentar postet d. 01-03-20 kl. 18:44. Emne: Criorhina
Hold da op! Det kort var nyt for mig, Leif. Det tyder da på at den burde være her i landet. Den har jo halv-skjult levevis, hvor den primært fouragerer i og omkring træer. Måske dette gør, at den alligevel er mere overset?

Mvh. Magnus.

Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#6 Kommentar postet d. 01-03-20 kl. 19:54. Emne: Criorhina
Ja, på grund af levevisen kan den være overset i de lande hvor den er. Det gælder en del svirrefluer, og derfor kan det være en idé at lede efter larver eller efter voksne fluer på steder hvor larverne kan leve. Ved Criorhina fx gamle sorte bøgestubbe.

Cr. ranunculi er ikke med i den danske rødliste da den ikke er fundet her i landet; i det mindste ikke endnu.

Mvh

Leif

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator