Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jacob Niss
Lille hundefisk (Umbra pygmaea) status i Danmark ? (Læst 564 gange) Postet d. 08-03-20 kl. 10:44
Jeg er nysgerrig efter status på Lille hundefisk (Umbra pygmaea) i Danmark. Den skulle være ret talrig i Ål præstesø ved Oksbøl ? Og evt nærliggende lokaliteter ? Findes den andre steder i Danmark ?

Jeg er ivrig akvarist og synes den kunne være sjov at holde og opdrætte i akvarie. Den har tidligere været ret kendt som akvariefisk (mange år tilbage)

Besvar | Kommentér

kim fogt

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 08-03-20 kl. 13:26. Emne: Lille hundefisk (Umbra pygmaea) status i Danmark ?
Hej,

Dette er nok den samme data som du selv har fundet, men den er alligevel 3 år gammel. Jeg synes du skal prøve at skrive til Henrik Carl fra Fiskeatlas.

- se linket HER

Data fra denne link er revideret i 2017, men kilderne er fra 2012, så mon ikke der er andet data nu.

Vh

Kim

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jacob Niss
#2 Kommentar postet d. 08-03-20 kl. 14:09. Emne: Lille hundefisk (Umbra pygmaea) status i Danmark ?
Tak for svaret. Jeg tænker at lave en fangsttur til Oksbøl engang i foråret. Kan læse mig til at de kan fanges med et sænkenet, er det noget som kræver fisketegn ?

Besvar | Kommentér

kim fogt

Svaraktivitet:

(3)
#3 Svar postet d. 08-03-20 kl. 14:25. Emne: Lille hundefisk (Umbra pygmaea) status i Danmark ?
Godt spørgsmål,

Ej det vil jeg ikke mene, hvis du kan argumentere for at du laver dataundersøgelser efter en "sjælden" fiskeart, som ikke anses for spiselig. Men igen, man skal aldrig sige aldrig.

vh

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(341)
#4 Svar postet d. 08-03-20 kl. 15:03. Emne: Lille hundefisk (Umbra pygmaea) status i Danmark ?
Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål mht. fisketegn!

Som jeg læser reglerne, kræver det lystfiskerfisketegn at bruge sænkenet (samt kastenet mm.), da det kommer under kategorien ”let håndredskab”, dvs. et fiskeredskab man passer, mens der bliver fisket.

Det er den regel der gælder for krebsebrikker, der her beskrives som "små sænkenet": - se linket HER

Faststående redskaber der efterlades kræver fritidsfiskertegn.

Og så er søen et dagkortvand, så et sådant skal der nok også investeres i?

Er der nogen der ved bedre mht. regler?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen V Knudsen

Svaraktivitet:

(94)
#5 Svar postet d. 09-03-20 kl. 08:41. Emne: Lille hundefisk (Umbra pygmaea) status i Danmark ?
Det ved de helt sikkert hos - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator