Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lis Ravnsted-Larsen
"Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling (Læst 751 gange) Postet d. 13-03-20 kl. 18:26
Jeg sidder i "corona-læ" med hold i ryggen og har kastet mig over at starte på at scanne dias fra et godt og langt liv i naturen, der her givet rigtigt mange gode oplevelser - OG dias.

Jeg er ved at kaste håndklædet i ringen og flere tusinde dias i skraldespanden. Hvis der er en eller anden, der kan kaste en redningskrans ud til mig i min kval, vil jeg være taknemmelig. Det kan være henvisning til et website, hvor man kan tilegne sig viden om scanning og lettere redigering og pakning af filer, så de kan sendes med mail.

Jeg er blondine, men det ses nu ikke længere på grund af grå manke.

Efter et par dage i corona-læ er jeg kommet så vidt, at jeg forstår, hvad man mener med TIFF, RAW, JPG, PDS og RBG/8 handler om.

Kors - at sætte sig ind i artsgruppen Star - vegetativt - er da det rene vand ved siden af de her vanskeligheder.

Mvh Lis

"Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling (Jeg sidder i "corona-læ" med hold i ryggen og har kastet mig over at starte på at scanne dias fra et)
Foto: Blomst,som det har taget mig tre dage at scanne
Kommentér

Eva Hansen
#1 Kommentar postet d. 13-03-20 kl. 18:51. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket grej du har.

Men en nødvendighed er en såkaldt diasscanner. Eller også en almindelig Flatbedscanner med udstyr specielt til dias

Så er det bare at stoppe dias i, foretage justeringer hvis det er nødvendigt og ellers bare trykke på en knap, så er billedet gemt i computeren

- se linket HER

Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#2 Kommentar postet d. 13-03-20 kl. 18:52. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
Hej Lis

Tidligere kunne man sende dias til scanni g - vist nok i Polen for 1 kr pr stk. Der var flere priser afhængig af kvalitet. Da jeg havde 10.000 dias har jeg dog valgt selv at gå i gang. Hygge arbejde i vinter måneder

Min scanner kan klare det - den er også af god kvalitet - men det tager da noget tid. Jden har et scanning program der bare klarer det og jeg har lavet forsøg for de bedste resultater.

Mvh

Bent

Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#3 Kommentar postet d. 13-03-20 kl. 19:01. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
Hej Eva. Min scanner lyder navnet: Reflecta ProScan 10T. Medfølgende program hedder CyberVieuw x5. Billedredigering hedde Adobe Photoshop Elements.

Mvh Lis

Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#4 Kommentar postet d. 13-03-20 kl. 19:07. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
Hej Bent. Lyder godt, at du har klaret opgaven selv. Det er også det jeg er i gang med, men jeg er "gået på grund", så derfor mit nødråb. Jeg har en scanner: Reflecta ProScan 10 T med driver og Adobe Photoshop Elements.

Så min konklusion på alt det er: Vegetativ botanik er pebernødder i forhold til det her!! - men det har jeg jo også brugt mere end tre dage på!!

Dejligt, hvis du har et link, som kan hjælpe mig lidt videre i studiet af digital billedbehandling. Biblioteket er corona-lukket. Mvh Lis

Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 13-03-20 kl. 22:18. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
Jamen det er jo nærmest flagskibet indenfor det område, og det skulle kunne scanne et dia i stor opløsning på 7 minutter...så jeg ved ikke helt hvor det går galt i processen

Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#6 Kommentar postet d. 14-03-20 kl. 09:00. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
- fint at eje et "flagskib", men mundheldet siger: "Et er søkort at forstå, et andet skib at føre", og det er vist det, der er mit problem. Jeg må arbejde videre med metoden: Try and error. Mvh Lis

Kommentér

Bjarne Jensen
#7 Kommentar postet d. 14-03-20 kl. 16:59. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
Jeg har købt en dias scanner og er også i gang.

Du kan læse lidt om hvad du gør her:

- se linket HER

Eller en mere omfattende side, men på engelsk:

- se linket HER

Eller væbner du dig med tålmodighed og går i gang (det tager lang lang tid at nå igennem bunken)

m.v.h.

Bjarne

Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#8 Kommentar postet d. 14-03-20 kl. 19:22. Emne: "Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling
- tak Bjarne - al hjælp er velkommen. Det er jo bare om at klø på, og ikke blive utålmodig. Tålmodighed er desværre IKKE min spidskompetence.

Mærkeligt, som man kan tro, at det kan tage "en ruf" at digitalisere dias, som det har taget 25 år at optage!!

Mvh Lis

PS: forsøger lige rent eksperimentelt at vedhæfte en fil, som jeg håber jeg har haft held med at digitalisere. Der er håb forude.

"Blondine"- guide til diaskopiering? og billedbehandling (- tak Bjarne - al hjælp er velkommen. Det er jo bare om at klø på, og ikke blive utålmodig. Tålmodig)
Lis Ravnsted-Larsen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator