Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Svensson
Grøn Bladhveps (Læst 102 gange) Postet d. 14-03-20 kl. 11:46
Denne bladhveps er fra juli 2017.

- se linket HER

Jeg obs`ede den dengang som Rhogogaster sp., fordi Grøn Bladhveps (R. viridis) kan forveksles med R. scalaris. Sikker bestemmelse kræver genitalie-tjek.

- se linket HER

Nu opdager jeg så, at R. scalaris ikke er registreret som en dansk art. (I al fald optræder den hverken hos Allearter eller i Naturbasen.)

Så spørgsmålet er: Behøver man egentlig bekymre sig over denne teoretiske mulighed for forveksling.

I modsat fald vil jeg ”opgradere” den til viridis.

VH Bent

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#1 Kommentar postet d. 15-03-20 kl. 21:59. Emne: Grøn Bladhveps

Svensk taxonomisk databas har en anden version af historien - se linket HER . Kan være at en artskoor her på sitet vil gi den relevante version.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#2 Kommentar postet d. 16-03-20 kl. 12:21. Emne: Grøn Bladhveps
Hej Bjørn

Tak for info.

Det lader, svenskerne har slået viridis og scalaris sammen til én art under navnet R. scalaris.

VH Bent

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator