Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif B Nielsen
Mine / ædespor på Gedeblad (Læst 102 gange) Postet d. 14-03-20 kl. 21:54
Denne mine / ædespor fandt jeg på Gedeblad i Nordsalling. Jeg troede det var ædespor fra Aulagromyza hendeliana, men kan se at også Chromatomyia aprilina kan være en mulighed ?

Hvordan ser man forskel , og er det muligt uden at finde "den labre larve" ?

Mine / ædespor på Gedeblad (Denne mine / ædespor fandt jeg på Gedeblad i Nordsalling. Jeg troede det var ædespor fra Aulagromyza)
Leif B Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#1 Kommentar postet d. 15-03-20 kl. 20:07. Emne: Mine / ædespor på Gedeblad
I dag på en anden lokalitet fandt jeg et par Gedeblad til med ædespor, som er mest langs bladrand

Mine / ædespor på Gedeblad (I dag på en anden lokalitet fandt jeg et par Gedeblad til med ædespor, som er mest langs bladrand)
Leif B Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1225)
#2 Svar postet d. 30-03-20 kl. 22:56. Emne: Mine / ædespor på Gedeblad
Jo, dit første billede viser Chromatomyia aprilina. Minerne på det andet foto er korridorformerede og i unge forårsspæde blade, så her er vi ude i Aulagromyza cornigera. Begge arter er minérfluer.

Her er et link til en god og anvendelig side, hvor man kan nøgle sig frem til den pågældende minør ud fra planteslægt (i dette tilfælde Lonicera // gedeblad). Terminologien skal man lige have ind under huden - som med så meget andet - men du er velkommen til at spørge!

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#3 Kommentar postet d. 30-03-20 kl. 23:46. Emne: Mine / ædespor på Gedeblad
Tak for bestemmelse og nøgle

Alm Gedeblad er jo nærmest udsprunget nu, så det er bare med at komme i skoven

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator