Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø? (Læst 228 gange) Postet d. 17-03-20 kl. 17:37
Knudmosen, Herning - 17/3 2020

Var på en lille tur rundt i mosen for bl.a. at se om der så småt begyndte at være lidt liv i frøerne.

Så kun en enkelt Spidssnudet frø, men til gengæld var der allerede æg i et af vandhullerne. Sandsynligvis fra Spidssnudet frø (det plejer at være dem der yngler i det vandhul). Var desværre ikke iført gummistøvler, så nærstuderer lige i morgen

De fleste år synes jeg ellers frøerne i Herning plejer at være lidt bagefter alle andre steder.

Det fik mig så til at spekulere på, hvor tidligt der er observeret æglægning af Spidssnudet/Butsnudet frø i Danmark gennem årene?

Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø? (Knudmosen, Herning - 17/3 2020

Var på en lille tur rundt i mosen for bl.a. at se om der så småt b)
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#1 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 11:17. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
Her et foto af samme ægsamling to dage senere (19/3).

Jeg så (og hørte) denne dag kun Butsnudet frø, så æggene er nok sandsynligvis fra dem.

Men stadig ret tidligt

Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø? (Her et foto af samme ægsamling to dage senere (19/3).
Jeg så (og hørte) denne dag kun Butsnudet frø)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#2 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 13:46. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
Jeg har ikke her og nu styr på, hvor tidligt de to arters æg er konstateret gennem årene i Danmark, men kan sige, at her på F&N er status således:

Spidssnudet Frø:

Knudmose (du) og Silkeborg (Mathias Holm) 23. marts 2014

Butsnudet Frø:

Sønderskov (Mathias Holm) 19. marts 2014

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#3 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 14:58. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
Vedr. min tidlige observation af en ægklump fra Butsnudet Frø i 2014, så er den ikke relevant her, da ægklumpen blev fundet på en træstub, formentlig efterladt af et rovdyr.

Men de ynglede bestemt meget tidligt i 2014, se f.eks. dette foto jeg tog d 24. marts, hvor de ældste ægklumper tydeligvis har ligget flere dage (nok ca. 3-5 dage). - se linket HER

Men jeg kender ikke til fund af æg så tidligt som dit.

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#4 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 15:04. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
På en tur i Munkeskoven for vist 14 dage siden var der lagt æg i det lille vandhul her

- se linket HER

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 15:24. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
Hej Frank.

Hvilken art var det?

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#6 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 15:34. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
Frank, præcis i det område fandt jeg nogle ægklumper af Springfrø 15. februar i år (det var vandhullernes første springfrøæg).

Springfrø er ikke interessant i denne sammenhæng.

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#7 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 16:38. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
Tak for svarene

Jeg havde faktisk helt glemt, at de i Knudmosen var tidligt på færde i 2014. Dog ikke helt så tidligt som i år.

De fleste år synes jeg ellers de plejer at være bagefter det meste af resten af landet.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal registrere dem.

I dag ved vandhullet var der - bedømt på lyden - både Butsnudet og Spidssnudet. I det område hvor jeg fandt de første æg, var det Spidssnudet, mens det ved modsatte bred var Butsnudet.

Kan man gå ud fra, at de i samme vandhul holder sig lidt indenfor ´eget´ område, så jeg kan indtaste æggene som Spidssnudet?

Butsnudet svømmede (både i går og i dag) rundt i æg ved modsatte bred, så den tør jeg godt indtaste som Butsnudet æg 19/3.

Den blå farve lyser op i vandhullet

Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø? (Tak for svarene :-)
Jeg havde faktisk helt glemt, at de i Knudmosen var tidligt på færde i 2014. Do)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 513)
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#8 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 19:07. Emne: Hvad er tidligste kendte tidspunkt for æg af Spidssnudet frø?
Henrik du har givetvis ret i at det var springfrø hvis du selv har set dem der, tror heller ikke jeg kan se forskel

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator