Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Magnus Riisager

Ny på F&N
Forstenet knogle eller tand? (Læst 158 gange) Postet d. 18-03-20 kl. 14:32
Hej kyndige mennesker!

Jeg fandt i dag følgende to forsteninger ved Korsør (under Storebæltsbroen), og jeg håber, I kan hjælpe mig med at identificere dem.

Er den til venstre på billederne et stykke knogle?

Den til højre ligner virkelig en tand (den er glat, har tynde streger på langs og har i den tykke ende små huller), som har fået slidt en fordybning i sig. Er det en tand og i så fald fra hvilket dyr? Eller er det et stykke forstenet knogle?

Mange tak for hjælpen!

Forstenet knogle eller tand? (Hej kyndige mennesker!
Jeg fandt i dag følgende to forsteninger ved Korsør (under Storebæltsbroen),)
Magnus Riisager har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Magnus Riisager

Ny på F&N
#1 Kommentar postet d. 18-03-20 kl. 14:32. Emne: Forstenet knogle eller tand?
Billede 2

Forstenet knogle eller tand? (Billede 2)
Magnus Riisager har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Jakob Sørensen

Svaraktivitet:

(6)
#2 Svar postet d. 02-04-20 kl. 18:59. Emne: Forstenet knogle eller tand?
Hej Magnus

Jeg har ikke umiddelbart noget godt bud på den til venstre udover måske noget koral: - se linket HER

Den til højre vil jeg mene er en koral (nok rugosa) med striberne på siden og de små huller som en del af "septum" (prøv at google "rugosa koral"). Meeen... jeg synes den er lidt svær, fordi den er så slidt.

Dbh Jakob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Magnus Riisager

Ny på F&N
#3 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 20:40. Emne: Forstenet knogle eller tand?
Mange tak for svaret, Jakob! Jeg har i mellemtiden også fået det samme svar fra en anden, at det er en enkeltkoral. Det ville selvfølgelig have været federe med en tand, men en enkeltkoral har vi heller ikke haft i samlingen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator