Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Lungeurt-spørgsmål (Læst 141 gange) Postet d. 19-03-20 kl. 16:15
Denne blomst er set 19.03.20 i Kobbelskov (Stevns) på ret åben skovbund sammen med bl. Lærkespore, Vorterod, Ramsløg mm. Jeg går ud fra, at det er Lungeurt, men jeg synes ikke, at blomsterstanden er typisk. Derfor tjekkede jeg den i DNNF, hvor jeg ser, at der noget, der hedder Hvidplettet Lungeurt. Det var jeg ikke klar over.

Da jeg fik mine billeder op på skærmen, kunne jeg på bladene se noget, der kunne ligne hvide pletter, men på bladene er billederne ikke skarpe, og jeg har ingen erfaring med, hvordan pletterne skal se ud, har dog kigget andre billeder og kan godt se, at de fleste er meget kraftigere.

Men bare for en sikkerheds skyld: Kan det overhovedet være de rigtige hvide pletter, eller er det bare tilfældige pletter efter regn, støv eller lignende ?

Lungeurt-spørgsmål (Denne blomst er set 19.03.20 i Kobbelskov (Stevns) på ret åben skovbund sammen med bl. Lærkespore, V)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (735 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 19-03-20 kl. 16:15. Emne: Lungeurt-spørgsmål
Lidt tættere på

Lungeurt-spørgsmål (Lidt tættere på)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (725 x 600)
Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#2 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 08:28. Emne: Lungeurt-spørgsmål
Hej Gerner!

I min optik ser de lyse pletter på bladene ud til at være "originale". Derfra kan man dog næppe med sikkerhed uddrage, at det er P. officinalis/Hvidplettet Lungeurt.

Basalbladene skal have den rigtige form. De kommer først frem efter blomstringen.

Desuden kan arterne hybridisere.

Troels

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 09:34. Emne: Lungeurt-spørgsmål
Hej Gerner

Jo, det er "de rigtige" lyse pletter på bladene, men dem kan stort set alle arter af Lungeurt have.

Godt nok burde Almindelig Lungeurt ikke have nogen lyse pletter på bladene, men véd arten det? Der skal mere til, for at bestemme Hvidplettet Lungeurt sikkert end mængden af bladpletter. Som Troels skriver, så er grundbladene gode.

For mange år siden fandt jeg et par svagt lysplettede planter imellem Alm. Lungeurt, vist nok på Herfølge-kanten, men jeg har ikke noterne mere. Et par år senere forsøgte jeg at genfinde bestanden til nærmere undersøgelse, men kunne ikke.

Det er spørgsmålet, om ikke arten Alm. Lungeurt kan have svage, lyse bladpletter naturligt. En anden bortforklaring er, at Hvidplettet Lungeurt (el. lign.) var dyrket i en have i nærheden, så de blegplettede individer måske var spontane artskrydsninger. Såfremt altså haveplanten groede inden for biflyvningsafstand fra den vilde bestand.

Artsbestemmelse af danske havelungeurter kan jeg ikke finde ud af. Formentlig er der mange artshybrider. Den ægte Hvidplettet Lungeurt mener jeg dog at kunne kende sikkert ud fra behåringen på sensommergrundbladene.

hilsen fra Henry

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 20-03-20 kl. 11:46. Emne: Lungeurt-spørgsmål
Tak skal I have

Hvis jeg forstår jer ret, skal man vente til efter afblomstringen med at prøve at genfinde den for endelig bestemmelse. Er det korrekt ?

Jeg må prøve om jeg kan få lejlighed til at holde øje med den. Jeg så faktisk kun een plante, som nævnt i megen anden vegetation, så tidspunktet skal times rigtigt, da den jo ellers nemt kan drukne i mængden af vegetation.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator