Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. marts 2020

Lungeurt-spørgsmål

Denne blomst er set 19.03.20 i Kobbelskov (Stevns) på ret åben skovbund sammen med bl. Lærkespore, Vorterod, Ramsløg mm. Jeg går ud fra, at det er Lungeurt, men jeg synes ikke, at blomsterstanden er typisk. Derfor tjekkede jeg den i DNNF, hvor jeg ser, at der noget, der hedder Hvidplettet Lungeurt. Det var jeg ikke klar over.

Da jeg fik mine billeder op på skærmen, kunne jeg på bladene se noget, der kunne ligne hvide pletter, men på bladene er billederne ikke skarpe, og jeg har ingen erfaring med, hvordan pletterne skal se ud, har dog kigget andre billeder og kan godt se, at de fleste er meget kraftigere.

Men bare for en sikkerheds skyld: Kan det overhovedet være de rigtige hvide pletter, eller er det bare tilfældige pletter efter regn, støv eller lignende ?


Foto: gerner

De senest indberettede arter i Naturbasen: