Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sofie Amalie Poulsen
Hvilke gæsarter? Muligvis bramgæs og sædgæs? (Læst 200 gange) Postet d. 23-03-20 kl. 18:17
Hej alle

For omkring en måned siden var jeg på ny nibevej i udkanten af Aalborg og der så jeg flere hundrede gæs græsse på nogle marker ved siden af vejen. Der var umiddelbart to forskellige arter. Da jeg var nået min destination googlede jeg lidt og fandt frem til at det lignede en blanding af måske bramgæs eller knortegæs og måske sædgæs. De var relativt små de to arter (mindre end canadagæs og grågæs), og der var nogle der var brune med hvide markeringer, og nogle havde en sort, grå og hvid fjerdragt med en hvid plet på halsen eller ansigt (det var lidt svært at se i farten). Er det muligt at enten knortegæs og sædgæs eller bramgæs og sædgæs kunne gå sammen på det tidspunkt (Det var ca. sidst i februar/starten af marts?

Jeg fik ikke nogle billeder.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3429)
#1 Svar postet d. 23-03-20 kl. 19:53. Emne: Hvilke gæsarter? Muligvis bramgæs og sædgæs?
Flere gåsearter går ofte sammen, de sort/grå/hvide har uden tvivl været Bramgæs, de resterende har nok mere sandsynligt været Kortnæbbet Gås end den lille Knortegås, men der er også andre muligheder.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen

Svaraktivitet:

(427)
#2 Svar postet d. 24-03-20 kl. 00:29. Emne: Hvilke gæsarter? Muligvis bramgæs og sædgæs?
Den er nu god nok med knortegæssene der. Jeg var forbi strækningen for ca 10 dage siden og studsede over de mange knortegæs, der holdt til der. En lokal bekræftede også, at de har/havde været der en god stund, og på "modsatte side" af fjorden - ved Ulvedybet/Gøl - var der også mange knortegæs (konstateret dagen før). Passer i øvrigt også med din observation af "hvid plet på sort hals".

Vh Søren

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator