Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Finger-lærkespore (Corydalis pumila)? (Læst 240 gange) Postet d. 23-03-20 kl. 19:00
Hej

Et par eksemplarer af denne lærkespore er set i blomst i dag i et levende hegn i Kolding by.

Liden af statur og beskeden blomstring, samt med fingerformede støtteblade og skedeformede lavblade nederst ved stilken. Det må da betyde at her er tale om C. pumila?

Er det korrekt?

Mvh. Ken

Finger-lærkespore (Corydalis pumila)? (Hej

Et par eksemplarer af denne lærkespore er set i blomst i dag i et levende hegn i Kolding by.
)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#1 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 19:01. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Fingerformede støtteblade.

Finger-lærkespore (Corydalis pumila)? (Fingerformede støtteblade.)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 19:02. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Lavblade nederst på stængel.

Finger-lærkespore (Corydalis pumila)? (Lavblade nederst på stængel.)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3967)
#3 Svar postet d. 23-03-20 kl. 19:48. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Ja til Finger-Lærkespore

-støtteblade OK /blade OK

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#4 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 19:55. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Super! Tak skal du have Per.

Lærkesporerne ser jeg desværre for sjældent heromkring, men glæden bliver jo kun større, når det endelig sker.

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#5 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 20:34. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Ja, de er smukke, de Lærkesporer

-besynderligt nok var/er der ved Anlægget i Farsø(Vesthimmerland) mellem hækkene mængder af Finger-L

-det kom bag på mig -hvordan de så end er kommet fra, men hundredevis over lang strækning....

-senere andre steder de Langstilkede

- se linket HER

-se også min tråd

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#6 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 20:57. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Smukt!

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#7 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 21:40. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Jeg vil nødigt bryde idyllen; men jeg synes, at blomsterne forekommer for langstilkede til at være en ægte C. pumila.

Er der Langstilket Lærkespore i nærheden? Krydsninger mellem disse to arter er kendt.

Troels

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#8 Kommentar postet d. 24-03-20 kl. 09:50. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Troels har vist fat i noget her

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6892)
#9 Svar postet d. 24-03-20 kl. 10:25. Emne: Finger-lærkespore (Corydalis pumila)?
Jeg vil da sige Langstilket L. med støttebladets lange smalle flige.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator