Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Taudal Poulsen
En forunderlig og meget smuk verden (Læst 255 gange) Postet d. 23-03-20 kl. 21:06
Både lav og mos.

Her spørger jeg om laven: På kalkholdigt overdrev. Da Kobjælderne endnu ikke lader sig vise, ja så faldt øjnene på disse små eksistenser, som i skønhed absolut kan måle sig med Kobjælder....

Et læs billeder

En forunderlig og meget smuk verden (Både lav og mos.
Her spørger jeg om laven: På kalkholdigt overdrev. Da Kobjælderne endnu ikke lader)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 596)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#1 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 21:07. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
1

En forunderlig og meget smuk verden (1)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 21:07. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
2

En forunderlig og meget smuk verden (2)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#3 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 21:08. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
4

En forunderlig og meget smuk verden (4)
Klik på billedet for original størrelse (664 x 600)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 21:08. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
3

En forunderlig og meget smuk verden (3)
Klik på billedet for original størrelse (791 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(2234)
#5 Svar postet d. 23-03-20 kl. 22:06. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
Hej Per

Det er værd på kalkholdigt substrat at holde godt øje med den sjældne Cladonia pocillum, der har et rosetformet, tykt bladagtigt thallus.

Denne mener jeg er Cladonia pyxidata - bemærk de små "korn" der typisk er placeret på indersiden af bægeret.....

PS: Du er godt nok kommet langt med fotograferingen, siden jeg først mødte dig her på F&N Dejligt med tydelige close-up´s.

Mvh /LJ

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 22:39. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
Tak, tak,- L.J.

-stiller mig beskedent over i et afsidet hjørne....

Tak for bestemmelsen. Nu på Atlas.

Ikke så tosset.... 144 fund. Omkring Klim ældgamle.

-og denne på død Pil kommer vi nok ikke så langt med- selvom jeg har en stump liggende

Kan lave "studiefotos" i morgen til en evt. tråd ???

En forunderlig og meget smuk verden (Tak, tak,- L.J. (y)
-stiller mig beskedent over i et afsidet hjørne....
;-)
Tak for bestemmelsen.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 589)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#7 Kommentar postet d. 23-03-20 kl. 23:12. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
Hvis du beskedent søger ly i et hjørne, må det være for at give den som festmusikant - lad ballet begynde!

- - - -

Mvh. den ukurante lav (ift. trådens tema!) vil det være interessant, hvis du opretter en tråd, at du forinden foretager de traditionelle kemitests - en dråbe K, en dråbe C og så en dråbe C ned oveni en dråbe K (sidstnævnte den såkaldte KC-test!) - og offentliggør resultatet sammen med fotos af bemeldte vækst!

Prøv det!

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 24-03-20 kl. 19:23. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
I Fruens kemikaliebeholdning i grovkøkkenet findes bl.a. Flydende Afløbsrens (det bruger hun ikke mere, siger hun) samt Clorin

-forstår jeg ret L.J.: Afløbsrens= K // Clorin = C

I givet fald vil jeg gå i vort udendørs laboratorium og udføre de krævede opgaver

-fotografering og ny tråd i morgen

Per /pinden ligger i bilen

-----kan vel bruge en tandstik som "pipette".....

En forunderlig og meget smuk verden (I Fruens kemikaliebeholdning i grovkøkkenet findes bl.a. Flydende Afløbsrens (det bruger hun ikke me)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#9 Kommentar postet d. 24-03-20 kl. 22:51. Emne: En forunderlig og meget smuk verden
Du er på rette vej, Hr. Taudal

Mvh /

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator