Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Kristensen
Hvilken mus? (Læst 189 gange) Postet d. 24-03-20 kl. 16:07
I Nørreskoven v. Vejle, som jeg er nabo til, er der et sted med specielt mange mus. Jeg er ikke god til at artsbestemme de små gnavere, så måske nogen kan hjælpe (skovmus, halsbåndmus?) 24-03-20. P.f.t.

Hvilken mus? (I Nørreskoven v. Vejle, som jeg er nabo til, er der et sted med specielt mange mus. Jeg er ikke god )
Ole Kristensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Bent Svensson

Svaraktivitet:

(4)
#1 Svar postet d. 24-03-20 kl. 16:45. Emne: Hvilken mus?
Hej Ole

De relativt små ører og den korte snude viser, at vi er i familien Studsmus. Ørerne virker dog en smule større end hos Markmus og Sydmarkmus, og det samme gælder øjnene, hvilket kunne tyde, at dit dyr er en Rødmus. Levestedet stemmer også bedst med Rødmus.

Afvent gerne, om andre vil bekræfte mit bud...

VH Bent

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(38)
#2 Svar postet d. 25-03-20 kl. 07:07. Emne: Hvilken mus?
Jeg vil gerne bekræfte rødmus

Du kan også se at den er relativt kortpelset (i forhold til Nordmarkmus). Sydmarkmus er mere kortpelset også, men begge markmus er gråbrune, mens dit dyr netop er rødbrunt på oversiden.

Besvar | Kommentér

Ole Kristensen
#3 Kommentar postet d. 25-03-20 kl. 08:42. Emne: Hvilken mus?
Mange tak for svar, Bent. Har sjældent set så mange mus på et begrænset område - de pilede op og ned af deres huller. så vidt jeg kunne se alle med rødbrun ryg.

Besvar | Kommentér

Ole Kristensen
#4 Kommentar postet d. 25-03-20 kl. 08:44. Emne: Hvilken mus?
Mange tak for svar, Michael. Alle mus i området - og der var mange - havde, så vidt jeg kunne se, rødbrun ryg.

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#5 Kommentar postet d. 25-03-20 kl. 09:51. Emne: Hvilken mus?
Godt oldenår sidste år - dvs. rødmusene har ynglet hele vinteren. Det giver MANGE mus nu. Natuglerne har allerede relativt store unger nu, da de starter tidligere og lægger flere æg, når musebestandene er i top.

Besvar | Kommentér

Ole Kristensen
#6 Kommentar postet d. 25-03-20 kl. 15:57. Emne: Hvilken mus?
Ja, det vrimler med mus i skovbunden. I Tirsbæk skov "fangede" jeg lige den her - er det også en rødmus (synes det er svært at kende forskel)?

Hvilken mus? (Ja, det vrimler med mus i skovbunden. I Tirsbæk skov "fangede" jeg lige den her - er det også en rød)
Ole Kristensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(38)
#7 Svar postet d. 25-03-20 kl. 16:49. Emne: Hvilken mus?
Jeps - også rødmus

Besvar | Kommentér

Ole Kristensen
#8 Kommentar postet d. 25-03-20 kl. 17:56. Emne: Hvilken mus?
Mange tak, Michael. Elsker, når der er vidende mennesker, der gider svare på nok lidt dumme spørgsmål. Tak for det!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator