Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Arne Fjellberg
Dipterlarve med skittpose på ryggen. 2 mm (Læst 79 gange) Postet d. 24-03-20 kl. 20:25
Denne 2 mm larve er funnet på undersiden av et trestykke liggended i en hage i nærheten av Kristiansand. Observatøren trodde først det var en liten mollusk av noe slag, men utfra foto har jeg kommet til at det er en dipterlarve. En video viser at den beveger seg som en dipterlarve: Bakkroppen løftes og festes et stykke frem, hvorefter forkroppen skyves frem med en bølgende bevegelse langs ventralsiden. Den har en liten, mørk hodekapsel og en rad spirakler langs sidelinjen. Tracheer synlig inni. Men det eiendommelige er dorsalsiden som er dekket av en kuleformet "skittpose". Dette er jo en vanlig måte å beskytte seg mot parasittangrep o.l. blant mange insektlarver, men jeg kan ikke huske å ha sett dette hos diptera.

Er det noen som har en idé om hva dette kan være? Jeg ville tippe en nematocer, en "scavanger" på råtnende plantemateriale/alger/sopp.

-arne.

Dipterlarve med skittpose på ryggen. 2 mm (Denne 2 mm larve er funnet på undersiden av et trestykke liggended i en hage i nærheten av Kristians)
Foto: Remi Palm, dipterlarve
Klik på billedet for original størrelse (752 x 600)
Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg
#1 Kommentar postet d. 24-03-20 kl. 20:31. Emne: Dipterlarve med skittpose på ryggen. 2 mm
Her er et bilde som viser larven liggende på ryggen.

Dipterlarve med skittpose på ryggen. 2 mm (Her er et bilde som viser larven liggende på ryggen.)
Foto: Remi Palm, dipterlarve
Klik på billedet for original størrelse (722 x 787)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12699)
#2 Svar postet d. 25-03-20 kl. 12:34. Emne: Dipterlarve med skittpose på ryggen. 2 mm
Hej Arne

Det er larver af Svampemyg (Mycetophilidae). Om larver med dette udseende findes i andre slægter, ved jeg ikke, men i alt fald i slægterne Phronia og Epicypta gør de. Hvis man kigger rundt på nettet, ser det ud, som om lyse larver = Phronia, og mørke larver = Epicypta.

Noget man nok skal være forsigtig med at lægge for meget i!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg
#3 Kommentar postet d. 25-03-20 kl. 12:58. Emne: Dipterlarve med skittpose på ryggen. 2 mm
Takk skal du ha Walther! Mycetophilidae får holde foreløpig. Så vet vi det når en slik larve krysser vår sti neste gang. I bedagelig tempo, fornøyd og ubekymret..

-arne.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator