Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. marts 2020

Lærkesporebøvl igen-igen

Jeg har tidligere fået godkendt Finger-lærkespore ved den Rudersdalske Øresundskyst her på forum, men har aldrig haft helt god samvittighed ved dem. Det skal især ses i lyset af at den er vildt sjælden på disse kanter og jeg ikke har kunne genfinde type-eks. årene efter. Der vokser både Langstilket og Liden i omegnen (vist ikke ren hulrodet) og jeg luret på hybrid-teorien).

Nå, men til sagen: I går fandt jeg så to eks af noget fornuftigt (igen) i en lille kystnær, løvskovlund ved Skodsborg, som jeg gerne vil høre jeres mening om.

Blomsterstilkene måler 4,5- 5 mm, habitus er midt mellem Liden og Hulrodet (ikke "busk-agig" frodig som Langstilket) og nyskud har et ret tydeligt svøb (bilede 4). Til gengæld er bladene ikke så bred-lobede som jeg gerne ville have - men mit poblem er at jeg ikke har meget erfaring med "sikker" Finger-lærkespore.

Hvad siger I?

mvh Morten


Foto: Morten Kofoed-Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: