Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

finn henriksen
gråand og..? (Læst 279 gange) Postet d. 25-03-20 kl. 22:40
Jeg fotograferede denne [gråand] igår, d. 24/3 ved Brabrand stien i Århus. Jeg bed mærke i dens lidt underlige fjerdragt.Som det kan ses, har den derudover en karakteristisk lys øjenstribe, og ligeså på den anden side, og så denne lyse smalle midterstribe i nakken, der går hele vejen ned, samt en bredere lys stribe ned midtfor ad halsen. Derudover har den tilsyneladende et deformt næb.

Har nogen herinde et bud på, om der er tale om en hybrid, og i så fald med hvilken anden and?

gråand og..? (Jeg fotograferede denne [gråand] igår, d. 24/3 ved Brabrand stien i Århus. Jeg bed mærke i dens lidt)
Foto: Finn Henriksen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3440)
#1 Svar postet d. 26-03-20 kl. 09:28. Emne: gråand og..?
Gråanden er af den type, der normalt kaldes Parkand, de findes i forskellige farvevarianter. Næbbets deformitet har ikke noget med det at gøre, årsagen har jeg ingen forklaring på.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1216)
#2 Svar postet d. 26-03-20 kl. 10:08. Emne: gråand og..?
Jeg vil gerne se et billede eller to mere af "gråanden" her. Umiddelbart ligner det mere en krydsning af en slags. Det kunne også forklare både næb, øjenstribe og det tilsyneladende hvide spejl. Den se bestemt ikke ud som "parkænder" plejer at se ud.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

finn henriksen
#3 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 13:23. Emne: gråand og..?
Ok.

Tak for svar. Kan jeg så fremover blot bruge betegnelsen parkand, når jeg ser en grå-andelignende andefugl? og er parkænder oprindelig en slags halvtamme ænder, der hører til i slotsparkerne søer?

Besvar | Kommentér

finn henriksen
#4 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 13:37. Emne: gråand og..?
Jeg ville lige afvente og se, om der mon ikke kom lidt flere svar. For nærmere bestemmelse kan jeg da indsende endnu et foto, der stort set er identisk med det første, blot med den forskel, at anden ser til den anden side. Her ser man lidt mere hvidt på brystet.

gråand og..? (Jeg ville lige afvente og se, om der mon ikke kom lidt flere svar. For nærmere bestemmelse kan jeg d)
Foto: Finn Henriksen Gråand/parkand/?
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3440)
#5 Svar postet d. 29-03-20 kl. 14:00. Emne: gråand og..?
Det hvide på brystet viser at fuglen er en Parkand, som jeg også regnede med. Det skyldes indavl i stationære bestande i parker, farverne kan som sagt variere en del, men det hvide bryst er et gennemgående træk. Parkand eller franskbrødsand er almindeligt brugte ord for anderledes udseende gråandetyper, det kan også skyldes andet end indavl, for eks. blandingsformer med tamænder.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1216)
#6 Svar postet d. 29-03-20 kl. 17:41. Emne: gråand og..?
Det er rigtigt, at en del af de såkaldte parkænder kan have hvidt i en eller anden udstrækning på hage, hals og bryst. En speciel form, hvor andrikken nærmest er sort med dette hvide slips kaldes nogle steder i USA for "Copenhagen duck".

Det, der er mærkeligt ved denne and, er, at den både har et i forhold til gråand lidt deformt næb og tilsyneladende hvide inderste sekundære. Det er det, der i mit hovede, siger, at der nok et eller andet sted har været en anden art ind over - det kunne være en moskusand, der har været bedstefar eller oldfar, men når vi ikke har fuglen i hånden, så må vi "nøjes med" at kalde den en atypisk parkand. Deformiteter og hvide fjer kan jo også skyldes fejlernærning.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator