Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilke små svampe på løvtræsstamme? (Læst 296 gange) Postet d. 26-03-20 kl. 01:45
Denne tråds svampe blev fundet d.25.3.2020 ved Mariendal strand lige syd for Århus. Svampene voksede rundt om i grupper på et fældet (eller ihvertfald "tilsavet"), mosbegroet stykke løvtræs-træstamme, der lå i skovbunden.

Jeg sender 5 billeder ialt. Svampen på det første billede målte lige godt 4 cm i tværmål på det bredeste sted. Så det var m.a.o. noget småtteri altsammen.

(fortsættes)

Hvilke små svampe på løvtræsstamme? (Denne tråds svampe blev fundet d.25.3.2020 ved Mariendal strand lige syd for Århus. Svampene voksede)
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 01:47. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
En anden "gruppe", på samme træstamme.

(fortsættes)

Hvilke små svampe på løvtræsstamme? (En anden "gruppe", på samme træstamme.

(fortsættes))
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 01:48. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
Endnu en gruppe.

(fortsættes)

Hvilke små svampe på løvtræsstamme? (Endnu en gruppe.

(fortsættes))
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 01:50. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
Og een til.

(fortsættes)

Hvilke små svampe på løvtræsstamme? (Og een til.

(fortsættes))
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 01:56. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
Tilsidst brækkede jeg en stump (ca.10-15 mm X 10 mm) af for at prøve at vise undersiden. Der var ikke så meget at komme efter, men her hjælper det jo ikke ligefrem, at jeg ikke fik svampeundersiden ordentligt i fokus.

Mon svampen mon alligevel kan genkendes af nogen?

Vh Elisabeth

Hvilke små svampe på løvtræsstamme? (Tilsidst brækkede jeg en stump (ca.10-15 mm X 10 mm) af for at prøve at vise undersiden. Der var ikk)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(635)
#5 Svar postet d. 26-03-20 kl. 07:54. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
Kig på den her

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 07:56. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
- men ved nærmere eftertanke er det noget juks, jeg prakker dig på....

-så se bort herfra

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3153)
#7 Svar postet d. 26-03-20 kl. 09:30. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
Det afbrækkede stykke mangler porer på undersiden, så jeg siger Håret Lædersvamp. Til de første 3 fotos vil jeg mene Håret Læderporesvamp. På foto 4 er der to arter, nemlig Håret Læderporesvamp th og Håret Lædersvamp tv. Det er vel fra sidstnævnte, at du bringer undersiden?

Ole

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#8 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 09:44. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
-det var der, min kæde hoppede af....Ole

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#9 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 13:08. Emne: Hvilke små svampe på løvtræsstamme?
Hej Per og Ole,

Først og fremmest mange tak for jeres indspark. Og især til Ole: ja, der kan man se, hvor galt det kan gå, når man vover sig ud på felter, hvor man ikke rigtigt er kyndig. Jeg er svampe-analfabet, og det hævnede sig åbenbart! Jeg opfattede nemlig på intet tidspunkt, at der måske var 2 forskellige arter i spil. Troede bare, at der var tale om friske (hvidlige) og mere ældede (mere brunlige) hatte. Jeg tør ikke engang sige med sikkerhed, hvilken af de to typer det er, jeg viser undersiden af. (Kun kan jeg bekræfte, at undersiden virkede helt glat og ABSOLUT ikke havde porer.)

Da det ikke helt kan udelukkes, at jeg kan vende tilbage til lokaliteten igen indenfor en nær fremtid (og jeg husker PRÆCIS, hvor svampene er), vil jeg derfor lade tråden her hænge indtil videre. Og hvis jeg får chancen for at komme igen, vil jeg selvfølgelig være yderst opmærksom på to-arts-problematikken og se at få undersidebilleder med ordentlig "adresse" på! Foreløbig tak igen til jer begge.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator