Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Springfrø-æg? (Læst 113 gange) Postet d. 26-03-20 kl. 23:05
Eller kan det ikke sådan afgøres? Der var kun 3 ægklumper et stykke (lidt mindre end en meter) fra hinanden i vandhullet. Et forsigtigt bud er at ægklumpen på billedet var ca. 20 cm på bredeste sted. Fra Ræveholms Mose d. 14. marts.

Mvh Brian.

Springfrø-æg? (Eller kan det ikke sådan afgøres? Der var kun 3 ægklumper et stykke (lidt mindre end en meter) fra h)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (929 x 626)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(713)
#1 Svar postet d. 26-03-20 kl. 23:15. Emne: Springfrø-æg?
Hej Brian.

Ja, den passer godt på Springfrø. Siden der kun var tre ægklumper, gætter jeg på, at det ikke var det bedste vandhul? Eller lå det langt fra en god terrestrisk skovhabitat?

Venligst

Henrik Bringsøe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:38. Emne: Springfrø-æg?
Og tusind tak for svaret i øvrigt.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#3 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:38. Emne: Springfrø-æg?
Hej Henrik.

Jeg har ikke den store forstand på vandhuller, men i mine øjne så det lidt skidt ud. Al vegetation var blevet fjernet, også de Star som jeg var kommet for at lede efter cikader på, så det lå helt nøgent (måske typisk for årstiden?) og blandt frøægklumperne var kun grønalger. Rundt om vandhullet var der kort græseng til 3 af siderne og nytte-granskov til den sidste.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Klaus Andersen
#4 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 10:33. Emne: Springfrø-æg?
Hej Brian og Henrik

Vandhullet med springfrø-æg blev oprenset i 2018 af Vordingborg Kommune. Samtidig blev der i området gravet to nye vandhuller. Det overordnede formål er at forbinde løvfrø-bestandene i kommunen ved at grave nye vandhuller og forbedre eksisterende. Derudover er formålet naturligvis også at forbedre levevilkårene for andre paddearter.

I vandhullet med springfrø-æg har jeg tidligere set æg fra stor vandsalamander.

Jeg var forbi vandhullet i sidste weekend, og der var vandet klart, men der var forekomst af trådalger. Det synes jeg ofte man ser, når vandhuller er blevet oprenset. Jeg tænker det skyldes, at der er blevet frigivet næringsstoffer.

Vh

Klaus

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 21:40. Emne: Springfrø-æg?
I gør et prisværdigt virke, Klaus.

Det er naturligt, at trådalger kommer hurtigt i nyoprensede vandhuller; de er hurtige kolonisatorer.

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#6 Svar postet d. 30-03-20 kl. 11:49. Emne: Springfrø-æg?
Hej Klaus.

Det giver mening. Det har så været året efter jeg fandt Kelisia punctulum som ny for landet på store flotte Kær-star, Carex acutiformis ved vandhullet. - se linket HER Forhåbentligt dukker de op igen. Der var bare ingen vegetation rundt om vandhullet i år.

Jeg var ikke klar over, at der også var set Stor Vandsalamander ved vandhullet , og det er i hvert fald glædeligt at springfrøerne er dér endnu. Jeg vil i øvrigt skynde mig at sige, at jeg også synes, at I gør et fantastisk stykke arbejde derude.

Mvh Brian

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator