Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Edderkopper og andre spindlere -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Amaurobius fenestralis eller similis? (Læst 65 gange) Postet d. 26-03-20 kl. 23:22
En rigtig klassiker, så jeg tog billede af epigynet, men hvad kigger man efter? Den er fundet på jorden under en grangren ved Ræveholms Mose d. 14. marts.

Mvh Brian.

Amaurobius fenestralis eller similis? (En rigtig klassiker, så jeg tog billede af epigynet, men hvad kigger man efter? Den er fundet på jor)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 556)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:23. Emne: Amaurobius fenestralis eller similis?
Tættere på:

Amaurobius fenestralis eller similis? (Tættere på:)
Foto: Brian Willum Petersen
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:43. Emne: Amaurobius fenestralis eller similis?
Aaarh, forkert køn, tror jeg... Ihvertfald er jeg kun bekendt med, at de dér kartespindere kan adskilles v.hj.a. (geniale nærfotos af) hannens palper.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#3 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:49. Emne: Amaurobius fenestralis eller similis?
Hej Elisabeth.

Linda Kjær-Thomsen har ellers lagt en del billeder i galleriet, hvor epigynet vises. Og her er en tråd, hvor Harald kommenterer på Glenns dyr: - se linket HER

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 27-03-20 kl. 00:19. Emne: Amaurobius fenestralis eller similis?
Hej igen Brian,

Jamen det er da bare godt, hvis man også kan bruge hunnerne til noget. Udfra Felthåndbogens oplysninger skulle der ikke være noget at hente hos damerne, det nævnes ihvertfald ikke - se linket HER. Haralds svar til Glenn, som du linker til, lyder for mig som en gang uld i mund, men måske er det bare mig, der er en tumpe. Forklarer Linda mon i beskrivelsen under de nævnte billeder, hvad epigynbillederne skal bruges til?

Jeg håber for dig, at andre kan hjælpe (måske Linda???) - og så er det jo bare fedt for mig selv, at jeg nu automatisk er med på en lytter. Held og lykke med det.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Harald Løvbrekke

Svaraktivitet:

(5403)
#5 Svar postet d. 27-03-20 kl. 00:35. Emne: Amaurobius fenestralis eller similis?
Hei

Hunnene kan også bukes til noe. Med gode foto av genitalier

kan også disse bestemmes. Litt vanskelig å se alle detaljer klart ut fra foto, men jeg lander på A.fenestralis

Se bilder av begge arter her:

- se linket HER

- se linket HER

Mvh

Harald

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 27-03-20 kl. 00:37. Emne: Amaurobius fenestralis eller similis?
Alle tiders, Harald!

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#7 Kommentar postet d. 27-03-20 kl. 23:02. Emne: Amaurobius fenestralis eller similis?
Hej Harald.

Mange tak for hjælpen, og de gode links. De er gemt.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator