Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken gråbrun larve? (Læst 156 gange) Postet d. 26-03-20 kl. 23:27
Fundet under mos i granskov, Ræveholms Mose, d. 14. marts.

Mvh Brian.

Hvilken gråbrun larve? (Fundet under mos i granskov, Ræveholms Mose, d. 14. marts.

Mvh Brian.)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 573)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:28. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Fra siden:

Hvilken gråbrun larve? (Fra siden:)
Klik på billedet for original størrelse (1084 x 696)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:29. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Underside (Hvis det kan bruges til noget)?

Hvilken gråbrun larve? (Underside (Hvis det kan bruges til noget)?)
Klik på billedet for original størrelse (670 x 600)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#3 Kommentar postet d. 26-03-20 kl. 23:30. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Og her et forsøg på billede af hovedet. Desværre fik jeg ikke noteret størrelsen, men det har været mere end 20 mm.

Mvh Brian.

Hvilken gråbrun larve? (Og her et forsøg på billede af hovedet. Desværre fik jeg ikke noteret størrelsen, men det har været )
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8426)
#4 Svar postet d. 27-03-20 kl. 07:17. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Den har jeg intet sikkert bud på. Det kan være i nærheden af visse Apamea, eller evt. Calamia tridens, måske noget helt tredie.

Det er et område, hvor der bestemt ikke er god fotodokumentation. Jeg ville f.eks. have vist dig et udvalg af dem, jeg tænkte i retning af - på Lepiforum - men der er kun 1-2 af arterne afbilledet. Det siger noget om sværhedsgraden

Alle den slags larver (med store mørke pinacula, fundet under mos og lign) kræver opdræt for blot nogenlunde sikker ID.

Samtidig har vi tiden med os, nu - så projektet ville ikke tage evigheder (dvs måske et par måneder)

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8426)
#5 Svar postet d. 27-03-20 kl. 10:35. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Hej Brian. Du skal ikke lukke den her tråd før "om en uge" (ikke fordi den er i karantæne ) - for jeg går og rumsterer med det her dyr. Jeg har set de der pinacula før, men kan ikke komme i tanker om, hvor ...

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#6 Kommentar postet d. 27-03-20 kl. 22:53. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Hej Kjeld.

Dejligt at den ikke er røget i karantæne endnu. Hvis jeg finder andre i samme kategori, hvad skal de så have i glasset? Noget jord at forpuppe sig i, men hvad med føde. Er vi ude i noget med rødder?

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8426)
#7 Svar postet d. 27-03-20 kl. 23:00. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Hvis det er Apamea, så skal de vel nærmest ned i en box med en hel græstue, måske inklusive lidt mos - hentet fra det sted, du fandt den, vil jeg mene

- og så holder man "bare" øje med, om det ikke bliver for tørt et par måneder. Den kan sagtens stå udenfor.

Er det en anden art, så er vi mere på den - men man må jo så prøve med noget af det vegetation, der var hvor den kravlede

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#8 Kommentar postet d. 27-03-20 kl. 23:54. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Hej Kjeld.

Det er noteret, så må jeg slæbe nogle større æsker med i bilen end de sædvanlige belægsglas, når jeg har tid til rigtig tur og ikke bare er på kiggetur med sønnike.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8426)
#9 Svar postet d. 28-03-20 kl. 06:58. Emne: Hvilken gråbrun larve?
Hej Brian

Jeg har været en del arter igennem, og der er ikke nogen AHA-oplevelse nogen steder - så jeg tror alligevel, jeg henlægger tråden.

Mit seneste bud er, at det må være en yngre Apamea af en slags - og det er jo i sig selv et gummisvar ... da der er mange at vælge imellem, men jeg har ikke noget bedre bud.

Jeg gemmer tråden, til hvis et bedre svar en dag skulle dukke op

Hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator