Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Lepraria incana. (Læst 78 gange) Postet d. 27-03-20 kl. 16:40
Er det korrekt ID? Substratet er ahorn (Acer). K test. Ulvedal Plantage (Viborg Kommune, Midtjylland) 26. mar. 2020.

Lepraria incana. (Er det korrekt ID? Substratet er ahorn (Acer). K test.  Ulvedal Plantage (Viborg Kommune, Midtjyllan)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1060 x 795)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(2605)
#1 Svar postet d. 27-03-20 kl. 17:36. Emne: Lepraria incana.
Den skal også være C+ rød.

Ole

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 27-03-20 kl. 19:07. Emne: Lepraria incana.
Tak for svaret, Ole

Jeg er lidt i tvivl her, Vagn nævner ganske vist i Epifytiske mikro laver K+ rød samt. C + rød. Men i The Lichen of Great Britain and Ireland står den som C -. Også Frank S. Dobson skiver C-. Jeg mener det er parietin, som ikke altid er til stede, der giver farven her.

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(2256)
#3 Svar postet d. 27-03-20 kl. 23:07. Emne: Lepraria incana.
Hej Jørn

Min erfaring in natura er, at der oftest ikke er kemiske reaktioner at se på C hhv. K-test på disse støvlaver!

Vagn skriver også "sjældent K+ rød, C+ rød" om L. incana.

Flere lav-bestemmelsesværker omtaler "ingen kemiske reaktioner, men en UV+ blålig-hvid reaktion".

Dobson skriver: Ofte negative kemiske reaktioner, men også ofte områder, der er K+ lilla OG UV+ lyst orange.....

Jeg synes din lav her meget ligner Alm. Sølvlav - Phlyctis argena. Den har en "K+ gul blivende rød" reaktion...

Hvad siger du til den konklusion, Jørn?

Mvh /LJ

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 28-03-20 kl. 09:17. Emne: Lepraria incana.
Den er jeg med på.

Tak for din videndeling, Lars Jørgen.

Mvh/ Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator