Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Simon Haarder
Bogstavlav? (Læst 110 gange) Postet d. 28-03-20 kl. 15:23
Er det korrekt? Og kan det kommes nærmere? På gammel mosbegroet bøgestamme i dag, Lekkende Dyrehave.

Bogstavlav? (Er det korrekt? Og kan det kommes nærmere? På gammel mosbegroet bøgestamme i dag, Lekkende Dyrehave.)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#1 Kommentar postet d. 28-03-20 kl. 15:25. Emne: Bogstavlav?
Stammen.

... detaljefotos af laven kan klares hvis nødvendigt, men kemiske test nåede jeg desværre ikke.

Bogstavlav? (Stammen.

... detaljefotos af laven kan klares hvis nødvendigt, men kemiske test nåede jeg desværr)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#2 Kommentar postet d. 28-03-20 kl. 22:33. Emne: Bogstavlav?
Hej Simon,

Jo, det er med ret stor sikkerhed en Opegrapha eller Alyxoria (tidl. inkluderet i Opegrapha), men hvilken art er ikke godt at sige ud fra makroskopiske fotos alene - og kemi er desværre heller ikke brugbart. Har du mulighed for at mikroskopere? I så fald sender jeg gerne en lille liste med vigtige karakterer.

-Jonas

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#3 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 21:13. Emne: Bogstavlav?
Foreløbigt tak, Jonas. Jeg har desværre ikke adgang til funktionelt lysmikroskop her i disse Corona-tider, men send meget gerne nøglen alligevel -- belæg kan jeg skaffe og arbejder på at få opsat et gammelt enøjet mikroskop herhjemme... Mangler dog en del reservedele

Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen
#4 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 23:20. Emne: Bogstavlav?
Ærgeligt med mikroskop-adgangen, men herligt at du vil prøve kræfter med selv at nøgle. Dansk Lavflora er et ganske udmærket værk med en god introduktion til de væsentligste begreber og teknikker (- se linket HER). Der er en forklaring af de fleste fagtermer i dokumentet, men hvis du er i tvivl om noget skal du bare spørge (eller evt. checke LIAS: - se linket HER).

Jeg kan også sende dig lidt supplerende ordforklaringer og nøgler på mail, hvis du er interesseret.

-Jonas

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#5 Kommentar postet d. 30-03-20 kl. 21:14. Emne: Bogstavlav?
Tak Jonas. Jeg ser på det, når jeg har et belæg og et nogenlunde funktionelt mikroskop.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator