Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Isabelle Lagrange Bustrup
Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020 (Læst 205 gange) Postet d. 28-03-20 kl. 18:54
Hej,

Hvor skal bramgæssene hen lige nu?

Jeg troede, at de skulle nordpå i marts, og vi så rigtig mange på Vestamager i sidste uge.

I dag ved Bolund (Roskild fjord) så vi 5 kæmpe fulgletræk med bramgæs - men mod syd ikke mod nord!

mvh.

Isabelle

Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020 (Hej,
Hvor skal bramgæssene hen lige nu?
Jeg troede, at de skulle nordpå i marts, og vi så rigtig m)
Foto: Isabelle Lagrange Bustrup
Klik på billedet for original størrelse (800 x 451)
Besvar | Kommentér

#1 Kommentar postet d. 28-03-20 kl. 18:55. Emne: Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020
nr. 2

Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020 (nr. 2)
Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 28-03-20 kl. 18:56. Emne: Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020
nr. 3

Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020 (nr. 3)
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1411)
#3 Svar postet d. 28-03-20 kl. 20:54. Emne: Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020
Uden at lave en større redegørelse, skal jeg svare på dit sprørgsmål. Bramgæssene går hele tiden efter en recource, hvor de får mest muligt ud af den. Vintersæden er nu de fleste steder for "gammel", og der spirer nyt frem på strandegnsområderne - og om nogle uger kommer vårsæden frem og så er de der. En del bramgæs, der har stået i Østdanmark trækker faktisk mod Vadehavsområdet her i marts måned for senere at sætte kursen mod NE - og så er der jo det, at gåsen nu yngler hele vejen fra Holland i SW til den russiske tundra i NE.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Karl Schlichter
#4 Kommentar postet d. 28-03-20 kl. 21:22. Emne: Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020
De bramgæs, som trækker mod nord - blandt andet til det nordlige Skandinavien - trækker først mod nord sidst i april eller starten af maj. Før er det ikke varmt nok deroppe til at yngle. Jeg bor i Sønderjylland, hvor der er bramgæs i titusindevis. Her flyver store flokke hen over hvor jeg bor hver dag. Om dagen er de for det meste på marker, hvor de spiser af landmændenes såsæd. Om natten flyver de til steder, hvor de kan være i sikkerhed om natten. Så de er ikke begyndt at trække endnu.

Besvar | Kommentér

#5 Kommentar postet d. 28-03-20 kl. 21:30. Emne: Hvor skal bramgæs hen ? Bolund, 28/03/2020
Mange tak til jer to.

mvh

Isabelle

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator