Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Linda Kjær-Thomsen
Smådyr #5 (Læst 116 gange) Postet d. 29-03-20 kl. 09:15
29/6/19 Bioblitz Gundsømagle Sø

Lyslokket.

Smådyr #5 (29/6/19 Bioblitz Gundsømagle Sø
Lyslokket.)
Linda Kjær-Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(4684)
#1 Svar postet d. 29-03-20 kl. 10:34. Emne: Smådyr #5
Eudonia/Scoparia sp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#2 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 10:52. Emne: Smådyr #5
Tak. Kunne man forestille sig en måde at registrere dem på, så de ikke fremstår som sjældne, når de nu er så almindelige?

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#3 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 13:10. Emne: Smådyr #5
Jeg kender ikke principperne bag F&Ns opdelinger, men jeg kan se, at der eksisterer en Scoparia sp. og en Eudonia sp. - problemet er så, at de to slægter adskilles på forskelle i genitalierne (og larvernes levevis), hvorfor de to sp.-kategorier faktisk ikke hjælper så meget. En Eudonia/Scoparia sp. kategori ville løse dette problem. Til gengæld vil den jo ikke rumme megen information, men dog en masse billeder, som kan vise variationen i gruppen, og som folk, der mener at de kan kende arterne fra hinanden, hen ad vejen kan splitte op i arter.

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#4 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 13:14. Emne: Smådyr #5
Ja, det var netop den sidste pointe, jeg synes giver meget god mening

Det er talrige exempler på sp´er og ubest´er senere er blevet bestemt til art, fordi der er billeder af dem

Og meget pædagogisk at kunne henvise til en bred variation af tegninger, når ignoranter som mig ikke synes det kan være så vanskeligt

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#5 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 15:16. Emne: Smådyr #5
Skriv eventuelt til chefen om det

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator