Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

aske keiser-nielsen
Klokkehumle eller lille skovhumle? (Læst 101 gange) Postet d. 29-03-20 kl. 21:22
Fra Kollund skov 28-03-20

På dette tidspunkt antager jeg at kun dronninger er i spil. Da denne var lille og rund tænker jeg ikke det er en stenhumle-dronning. Og da jeg ikke mener at kunne se røde hår på pollenkurven udelukker jeg også græshumle. Tilbage er så klokkehumle og lille skovhumle. Det mest sandsynlige er vel lille skovhumle? Men jeg mener at kunne se karsekorte hår på midterste tibia hvilket så peger i retning af klokkehumle. Flyver klokkehumle overhovedet på dette tidspunkt og kan dronningerne foruagere på andet end liden klokke, som jo ikke blomstrer før et godt stykke inde i sommeren?

Det blev til flere spørgsmål. Håber en venlig sjæl vil gøre mig klogere

Mvh Aske

Klokkehumle eller lille skovhumle? (Fra Kollund skov 28-03-20

På dette tidspunkt antager jeg at kun dronninger er i spil. Da denne va)
aske keiser-nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 530)
Besvar | Kommentér

aske keiser-nielsen
#1 Kommentar postet d. 29-03-20 kl. 21:23. Emne: Klokkehumle eller lille skovhumle?
Et billede fra siden

Klokkehumle eller lille skovhumle? (Et billede fra siden)
aske keiser-nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 530)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1462)
#2 Svar postet d. 31-03-20 kl. 09:16. Emne: Klokkehumle eller lille skovhumle?

Hej Aske,

Det er svært at komme med så mange kloge spørgsmål i konkurrence med en pludselig Andrena nycthemera obs (se listen). - Nu skal du alligevel få et svar fra mig, som ikke nødvendigvis er kvalificeret videnskabeligt. - Bien her er helt og meget sort, halens farvenuance kan man diskutere, men ikke just ferskenfarvet. Humledronninger af samme art er ikke alle lige store, sikkert begrundet i deres opvækst, helt menneskeligt. Der skal ret gode forstørrelser til for at se hårlaget på ydersiden af midterste mellemfod. Feltbestemmelsesnøglen : Feldbestimmungsschlüssel für die Hummeln Österreichs,

Deutschlands und der Schweiz (Hymenoptera, Apidae) giver en række tekniske forskelle på dronningerne af de rødhalede hummelbier. Du kan finde den på Nettet i pdf. - Helt ærligt har jeg til stadighed en evig uro omkring mine egne obser af Klokkehumle, og tror at den også kan lide andre "klokkeværker" som rododendron og påskeklokker. - Så til sagen: Jeg tror, at du har fundet en lille Stenhumle, som bare ikke sidder lige i skabet. Kald den for en sikkerheds skyld sp.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

aske keiser-nielsen
#3 Svar postet d. 31-03-20 kl. 15:45. Emne: Klokkehumle eller lille skovhumle?
Hold da op et fint fund, den havde jeg slet ikke set!

Men tak for langt og behændigt svar Bjørn. Vi lander den på en sp. og så blev jeg det klogere. Forhåbentlig bliver billederne bedre næste gang, så en endelig artsbestemmelse er mulig. Jeg synes de der rødhalede humler er svære at adskille.

Endnu engang tak

Mvh Aske

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator