Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Rasmussen
Firbladslokalitet eftersøges ... (Læst 377 gange) Postet d. 01-04-20 kl. 15:19
Hej, er der nogen der kender en god lokalitet for firblad (Paris quadrifolia) på Sjælland – Gerne i Nordsjælland og allerhelst i eller omkring Rude Skov (hvilket er inden for gå afstand for mig …) – Og har nogen et hurtigt billede af, hvordan den ser ud lige nu? Der er nok ikke meget mere at se end et kræmmerhus mellem visne blade

Sagen er, at jeg skal bruge et mikroskopbillede af et stykke firblad-rod, da den er ”type” for den såkaldte ”Paris- type V/A mykorrhiza”, der danner hyfenøgler (ligesom i orkide-protokormer!) i stedet for rigtige arbuskler. Planter med Paris-mykorrhiza (og det er rigtig mange arter!) viser sig måske at være halvsnyltere – de supplerer kulstofforsyningen fra egen fotosyntese med kulstof fra mykorrhizasvampe, som igen får det fra andre grønne planter, der har ”Arum-type A/V mykorrhiza". Se pressemeddelelse - se linket HER og originalafhandlingen - se linket HER .

Man kunne godt bruge nogle bedre og friske billeder af svampene til formidling! – På forhånd tak, FinnR

Besvar | Kommentér

Anne Messmann

Svaraktivitet:

(461)
#1 Svar postet d. 01-04-20 kl. 15:38. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Hej Finn,

Den er jo obset fra Rude Skov, men uden præcis lok. Jeg mindes ikke at have set den dér, men der er en del i Sandbjerg Østerskov. Vel ikke i gå-afstand, men dog ikke langt væk. For øvrigt en skøn forårsblomstrende skov, som jeg besøger hvert år. - se linket HER

Vh, Anne

Firbladslokalitet eftersøges ... (Hej Finn,
Den er jo obset fra Rude Skov, men uden præcis lok. Jeg mindes ikke at have set den dér, )
Foto: Sandbjerg Østerskov
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(7126)
#2 Svar postet d. 01-04-20 kl. 17:00. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Ved Kikhanerenden ca 1 km NV for Nærum St. i et fugtigt krat/skovområde. Jeg rapporterede der derfra i AFD og Kirsten Tind har illustreret et eksemplar til sin bog, Danmarks flora fra stedet. Jeg har ikke selv tjekket der i lang tid, men en veninde har set den inden for et årstid. Stedet kan evt. demonstreres efter aftale.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 01-04-20 kl. 18:24. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Tak skal I have! Jeg tager ud og ser på dem,

Besvar | Kommentér

clara teahan

Svaraktivitet:

(7)
#4 Svar postet d. 01-04-20 kl. 19:39. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Jeg har tjekket området ved Kikhanerenden (som Ole beskriver) mange gange i sidste år, også i år (det er måske lidt for tidligt lige nu), men desværre har ikke fundet Firblad planter.

I Østerskov (i forgårs), hvor der plejer at være en del Firblad er de ikke op endnu.

mvh,

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 01-04-20 kl. 19:58. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Færgelunden øst for Færgelundsvej huser en bestand. Hører dog ikke til det mest fremkommelige terræn.

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(370)
#6 Svar postet d. 01-04-20 kl. 20:37. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Hej, Firblad findes på een lokalitet I Rude skov, just øst for Skovrød sø (hvor der f.øvr. også står en mistænkelig oprindelig bestand af Aks-rapunsel). - se linket HER

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#7 Kommentar postet d. 01-04-20 kl. 21:33. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Aks-rapunsel på Sjælland! Det lyder godt nok mistænkeligt ...

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 09:16. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Finn, for en del år siden, under AFD, fandtes et par eksemplarer af Aks-Rapunsel ved Skodsborg Dam i Jægersborg Hegn. Det var langt fra bebyggelse og intet andet tydede på affaldsudkast. De holdt sig der en del år, men er nok væk nu.

Ole

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#9 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 23:12. Emne: Firbladslokalitet eftersøges ...
Tak for de mange tips om firblad-lokaliteter! Ikke just skovtursvejr i dag, men jeg tog til Sandbjerg Sønderskov (den allersydligste bid af den), som jeg aldrig har besøgt, selvom det ikke er langt væk for mig. Det er et ganske fascinerende sted – tilsyneladende en tidligere bøgeplantage, der nu henligger som urørt skov a la Suserup med masser af døde og væltede træer. Hyppigste træ nu er måske ahorn. Mange kilder og våde skrænter. Pragtfuld skovbund med hvid og gul anemone, vorterod, skovmærke, kratviol, hulrodet lærkespore, bingelurt og MASSER af firblad! Ved Maglemosevej sås en fin bestand af skælrod.

Firbladslokalitet eftersøges ... (Tak for de mange tips om firblad-lokaliteter! Ikke just skovtursvejr i dag, men jeg tog til Sandbjer)
Finn Rasmussen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator