Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Garsdal Hansen
Endnu en gransanger? (Læst 317 gange) Postet d. 01-04-20 kl. 18:23
Jeg så denne fugl i dag i plantagen ved Rødhus Strand. Det er formodentligt en gransanger. Jeg havde en til bestemmelse på forum for nogle dage siden, men det forekommer mig at denne er noget mere gullig, specielt på undergumpen.

Ole

Jeg lægger to billeder op.

Endnu en gransanger? (Jeg så denne fugl i dag i plantagen ved Rødhus Strand. Det er formodentligt en gransanger. Jeg havde)
Foto: Ole Garsdal Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#1 Kommentar postet d. 01-04-20 kl. 18:24. Emne: Endnu en gransanger?
Her så endnu et billede.

Ole

Endnu en gransanger? (Her så endnu et billede.
Ole)
Foto: Ole Garsdal Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(385)
#2 Svar postet d. 01-04-20 kl. 18:26. Emne: Endnu en gransanger?
Hej

Helt sikkert en gransanger.

Mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#3 Kommentar postet d. 01-04-20 kl. 18:37. Emne: Endnu en gransanger?
Tak for hjælpen. I min fuglebog ligner mange af sangerne hinanden, og da jeg endnu ikke har set de andre i marken (jeg kan jo håbe at de viser sig at være mere forskellige end det ser ud til i bøgerne), er det rart at få identifikationerne bekræftet.

Ole

Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(674)
#4 Svar postet d. 01-04-20 kl. 18:49. Emne: Endnu en gransanger?
Der går liiiige en ugens penge eller mere før søsterarten Løvsanger for ankommer fra Afrika (den ankommer ofte sammen med Rødstjert). Gransanger er en mellemdistancetrækker, der overvintrer i Syd-Europa og endda helt op til Danmark i lille antal og ses derfor tidligere herhjemme.

Jeg kan anbefale at man lille googler de to arters sang, for ligeså ens de ser ud på billeder, lige så forskelligt synger de.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen
#5 Kommentar postet d. 01-04-20 kl. 19:41. Emne: Endnu en gransanger?
Hej

Gransanger - se linket HER

løvsanger - se linket HER

mvh

Uffe Jensen

Besvar | Kommentér

Ole Garsdal Hansen
#6 Kommentar postet d. 01-04-20 kl. 20:30. Emne: Endnu en gransanger?
Tak til Morten for forklaringerne om træk, og til Uffe for linkene til fuglenes sang.

Lige i den aktuelle sammenhæng havde det ikke hjulpet - denne fugl havde for travlt med at flintre rundt i det lille træ og spise.

Som relativt ny fuglekigger må jeg erkende, at det med at skelne fuglene på sang er noget jeg skal arbejde meget mere med. Det er åbenbart ikke nok at se på dem, man skal også lytte.

Ole

Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#7 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 16:19. Emne: Endnu en gransanger?
Et lille kendetegn på Gransanger er mørke ben, men de ser ikke altid så mørke ud. Stemmen, når de gider at synge Chiff Chaff Chiff Chaff er dog let at kende.

Den her er taget den 21 Marts i år, havde det været senere på året havde jeg nok vurderet Løvsanger, men det er angiveligt en Gransanger - den sang heller ikke, var sulten.

Endnu en gransanger? (Et lille kendetegn på Gransanger er mørke ben, men de ser ikke altid så mørke ud. Stemmen, når de gi)
Thomas Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 557)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(674)
#8 Svar postet d. 02-04-20 kl. 18:30. Emne: Endnu en gransanger?
Naaaaaah, det er nu en fuglekonge, se vingebånd og åbent ansigt uden øjenstribe.

Besvar | Kommentér

Thomas Hansen
#9 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 22:30. Emne: Endnu en gransanger?
Ah ja naturligvis, så der findes nok ikke delvist gulbenede Gransangere alligevel. Hele benet er vel altid mere eller mindre mørkt fra krop til klo?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator