Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Magnus Riisager
Hjælp til at bestemme fossiler (Læst 318 gange) Postet d. 02-04-20 kl. 14:10
Jeg vedhæfter her 5 billeder af forskellige fossiler, som vi har fundet ved Storebælt ud for Boeslunde syd for Korsør, og som jeg håber, I kan hjælpe med at bestemme nærmere. Tak for hjælpen!

Besvar | Kommentér

Magnus Riisager
#1 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 14:12. Emne: Hjælp til at bestemme fossiler
Billede 1: Er dette en forstenet søliljestilk eller noget andet? Den lader til at være krystaliseret i modsætning til de andre søliljestilke, vi har fundet, og for enden har den ikke det karakteristiske 5-takkede mønster

Hjælp til at bestemme fossiler (Billede 1: Er dette en forstenet søliljestilk eller noget andet? Den lader til at være krystaliseret)
Magnus Riisager har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Magnus Riisager
#2 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 14:13. Emne: Hjælp til at bestemme fossiler
Billede 2: Er dette et stykke forstenet østersskal?

Hjælp til at bestemme fossiler (Billede 2: Er dette et stykke forstenet østersskal?)
Besvar | Kommentér

Magnus Riisager
#3 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 14:14. Emne: Hjælp til at bestemme fossiler
Billede 3: Er dette et aftryk af en ammonit eller en konkylie?

Hjælp til at bestemme fossiler (Billede 3: Er dette et aftryk af en ammonit eller en konkylie?)
Besvar | Kommentér

Magnus Riisager
#4 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 14:15. Emne: Hjælp til at bestemme fossiler
Billede 4: Er tragtformen på den nederste del af stenen mon tårnsnegl (turritella), eller er der tale om en art blæksprutte? Den er krystalliseret

Hjælp til at bestemme fossiler (Billede 4: Er tragtformen på den nederste del af stenen mon tårnsnegl (turritella), eller er der tal)
Besvar | Kommentér

Magnus Riisager
#5 Kommentar postet d. 02-04-20 kl. 14:17. Emne: Hjælp til at bestemme fossiler
Billede 5: Dette lille fossil har tydelige spidser på skjoldet, men jeg synes ikke, det ligner hverken brachiopoder eller krabbesjold, jeg har set tidligere. Har nogen en anelse om, hvad det kan være?

Hjælp til at bestemme fossiler (Billede 5: Dette lille fossil har tydelige spidser på skjoldet, men jeg synes ikke, det ligner hverk)
Besvar | Kommentér

Ida Weber Jørgensen

Svaraktivitet:

(5)
#6 Svar postet d. 13-04-20 kl. 23:21. Emne: Hjælp til at bestemme fossiler
Hej Magnus.

Nr. 2 er helt sikkert forstenet østersskal. Nr. 4 tror jeg er blæksprutten orthoceras. Jeg finder dem også tit krystalliserede, omend i et rødligt materiale.

Besvar | Kommentér

Magnus Riisager
#7 Kommentar postet d. 14-04-20 kl. 11:03. Emne: Hjælp til at bestemme fossiler
Mange tak for svarene, Ida! Jeg tænker også, at fossilet på billede 1 måske kan være orthoceras, for den lader til at ligge i rød orthoceratitkalk

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator