Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Hvilken Xylota med gule skinneben? (Læst 179 gange) Postet d. 03-04-20 kl. 11:37
Fra Draved Skov 9. juli 2016.

Jeg var forbandet over, at der ikke var fotos af Gulbenet Træsvirreflue, Xylota xanthocnema, så i aftes gav jeg mig til at kigge gallerierne under Xylota sylvarum igennem. Det hjalp ikke meget, før jeg kom til et halvdårligt foto fra 2016, som forståeligt nok var taget af mig selv... - se linket HER

Dyret har ikke antydning af mørkt på skinneben. Jeg er klar på, at det kan snyde fra de fleste vinkler pga guldhårene. Men billedet viser yderligere en karakterer, der underbygger, at det bør være xanthocnema, nemlig gul plet på tergit 3. Jeg fandt yderligere to billeder i mine digitale sedimenter, og heller ikke de viser noget mørkt på skinneben. Agterskuddet viser derudover endnu et træk, der burde understøtte bestemmelsen, nemlig gule hår på bagkropsspidsen (sorte på sylvarum, som jeg forstår det). Alle tre fotos følger.

Hvilken Xylota med gule skinneben? (Fra Draved Skov 9. juli 2016. 
Jeg var forbandet over, at der ikke var fotos af Gulbenet Træsvirref)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 03-04-20 kl. 11:37. Emne: Hvilken Xylota med gule skinneben?
2

Hvilken Xylota med gule skinneben? (2)
Klik på billedet for original størrelse (660 x 659)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#2 Kommentar postet d. 03-04-20 kl. 11:38. Emne: Hvilken Xylota med gule skinneben?
3

Hvilken Xylota med gule skinneben? (3)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#3 Kommentar postet d. 03-04-20 kl. 11:44. Emne: Hvilken Xylota med gule skinneben?
Det hører med til historien, at Sander Bot, forfatter til Veldgids Zweefvliegen, har set alle billederne (på Facebook-gruppen "Hoverflies of the World") og bekræfter xanthocnema. Men han er jo en vårhare, så jeg vil gerne høre andres mening - selv Torp rapporterede ikke xanthocnema i Draved...

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#4 Kommentar postet d. 08-04-20 kl. 11:19. Emne: Hvilken Xylota med gule skinneben?
Hej Karsten

Det er en svær art at greje udfra fotos. Men jeg er tilbøjelig til (også) at mene, at her kan være tale om xanthocnema.

Jeg har kigget på egne dyr, 1 han (og 1 hun) af X. xanthocnema holdt op imod X. sylvarum.

På enkelte X. sylvarum skal der ses fra mere end en vinkel for at se det sorte på bagskinnebenet, hvilket kan snyde, hvis der kun er taget et enkelt skud.

Men her har du jo skud fra flere vinkler, og jeg mener ikke at kunne se noget sort. Denne karakter går igen i samtlige nøgler, så hvis tolkningen er korrekt skulle id være god nok.

En anden detalje der peger i retning af xanthocnema, er de mere kraftige gulorange sidepletter på tergit 2 og 3. De er nærmest kun bestående af gule hår - hvis overhovedet tilstede ved sylvarum. Dit dyr virker til at have temmelig tydelige gule sidepletter.

Detaljen med de gule hår på bagkropsspidsen (tergite 5) er mere diffus. Er det det man ser her og er det mon en sikker nøglekarakter?

Men hvis du skal til Draved igen, så kig efter "små hanner af sylvarum", så kunne du være heldig at træffe arten igen. Hunnerne virker til at være mere anonyme.

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 08-04-20 kl. 21:22. Emne: Hvilken Xylota med gule skinneben?
Hjerteligt tak for kommentarerne, Ken. Rart, at du ikke finder, den er helt skævt skudt. Hvad hårfarver på tergit 5 angår, så har jeg det kun fra Steven Falks beskrivelse, - se linket HER - Hvor gennemgående en karakter det er, ved jeg af indlysende nok ikke. Men det slog mig blot, at alt så gult ud på bagdelen... Jeg fandt i øvrigt et foto af endnu en han fra Sønderjylland (Krusmølle), som ikke har synligt sort på skinneben, og som har antydning af gult på tergit 3, - se linket HER Desværre bød slupperten kun på ét skud. Men også dén lokalitet tænker jeg er et genbesøg værd...

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#6 Kommentar postet d. 08-04-20 kl. 23:04. Emne: Hvilken Xylota med gule skinneben?
Ok, jeg har godt set Falks beskrivelse af hårfarve på tergit 5, men ikke noget der bliver nævnt i eksempelvis nationalnyckeln?

Jeg synes dit Krusmølle-dyr er svær at vurdere. Noget uskarp og overbelyst, men måske?

Det kræver nok noget held og talrige skud at dokumentere xanthocnema udelukkende med foto. Men lykken står den kække bi og skovene omkring Åbenrå er et godt bud, ligesom Draved jo også er oplagt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator