Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kresten Hansen
Snylter fra Pilerosetgalmyg? (Læst 267 gange) Postet d. 03-04-20 kl. 21:14
Jeg havde for 3 uger siden nogle Pilerosetgalmyg med hjem fra lidt syd for Skagen. Og ikke et ord om skagensroser.

Nu er denne dukket op i bægeret. Det er ikke den oprindelige beboer, så det må være en snylter af en slags? Men hvilken?

Den er godt nok lille.

Snylter fra Pilerosetgalmyg? (Jeg havde for 3 uger siden nogle Pilerosetgalmyg med hjem fra lidt syd for Skagen. Og ikke et ord om)
Foto: Kresten
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#1 Kommentar postet d. 03-04-20 kl. 21:14. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Billede 2

Snylter fra Pilerosetgalmyg? (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 408)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#2 Kommentar postet d. 03-04-20 kl. 21:15. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Og en vinge.

Snylter fra Pilerosetgalmyg? (Og en vinge.)
Klik på billedet for original størrelse (699 x 409)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#3 Kommentar postet d. 05-04-20 kl. 20:52. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Spændende fund! Vingens aftegninger gjorde mig lidt perpleks, for selvom dyret i sin helhed klart afgiver Eulophidae-signaler, syntes jeg ikke at have set en sådan vinge før i den familie.

Jeg fik spurgt på Hymenopterists Forum på Facebook og her kom forklaringen: Det er den lille underfamilie Entiinae (tidligere Euderinae), som her i Danmark vist kun er repræsenteret en eneste art, nemlig Astichus arithmeticus. Den er til gengæld også vanvittig smuk: - se linket HER !

Nå, men din mysterie-snylter skal med al sandsynlighed placeres i en anden slægt: Euderus. I Sverige findes 4 arter, så det er ikke umuligt at den også skulle findes her, men indtil videre kendes slægten altså ikke fra Danmark. De snylter især på biller (fx træbukke) og møl (fx sækmøl), hvis larver udvikler sig i det "skjulte".

En af arterne - Euderus albitarsis - er dog mere bredspektret i sit værtsvalg og er kendt fra skjoldlus, minérfluer og tilsyneladende også galmyg (selvom jeg ikke har kunnet finde en reference på sidstnævnte!). En mulighed er, at artsnavnet dækker over et artskompleks. Det vægtigste argument for E. albitarsis har jeg fundet i en ældre nøgle til underfamilien fra 1963 (- se linket HER), hvor vingen er afbildet - prøv at se vedhæftede tegning, som er snuppet fra publikationen. Den er lige i øjet! Men der er selvfølgelig andre smådetaljer fra nøglen, som kræver at man har kræet under lup. Så -- inden vi melder en ny slægt og art for landet må du meget gerne sende dyret til mig. Jeg tjekker den og sender den også videre bagefter til min franske ekspertkontakt, så vi er 110% sikre

... Og hvad den så laver i pilerosetgallen, tja... Det kan være den har angrebet et lille insekt, som har levet skjult blandt "rosenbladene" eller snyltet direkte på galmyggen. Ingen Euderus-arter er dog direkte registreret fra pilerosetgalmyg eller andre galmyg fra samme slægt tilknyttet pil, så who knows!

Snylter fra Pilerosetgalmyg? (Spændende fund! Vingens aftegninger gjorde mig lidt perpleks, for selvom dyret i sin helhed klart af)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (728 x 600)
Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#4 Kommentar postet d. 05-04-20 kl. 21:14. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Flot og stort arbejde Simon.

Jeg var snydeheldig med billedet af vingen. Efter et døgn i fryseren var der stadig liv i kræet, så det blev kun til det ene med den ene vinge slået op. Efter yderligere et døgn i fryseren rørte den stadig på sig, men nu var vingerne klappet sammen. Jeg har netop taget den op igen for at se på den, men nu holder jeg nallerne væk og sender den i stedet til dig.

Jeg byttede den i øvrigt ud i fryseren med en anden, der kom frem i dag. Den så umiddelbart større ud, men den kommer vi tilbage til her i tråden senere.

Hvis du har ændret adresse siden 19. september sidste år så send mig lige en privat mail.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#5 Kommentar postet d. 08-04-20 kl. 19:40. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Jeg valgte at lave en ny tråd i stedet af den næste der nåede at få sig en makker - se linket HER

Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(70)
#6 Svar postet d. 11-04-20 kl. 22:23. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Jeg har kigget på dyret og prøvet med en anden nøgle også (- se linket HER) - når stadig Euderus albitarsis.

Derfor: Tillykke med en førstegangsregistrering af både en ny slægt og art for Danmark! Jeg har oprettet den her på F&N - indtast endelig dit fund!

Jeg skiber kræet afsted mod en fransk ekspert sammen med nogle andre snyltere jeg gerne vil have bekræftet, blot for god ordens skyld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#7 Kommentar postet d. 12-04-20 kl. 10:38. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Tak for bestemmelsen og dit store arbejde. Uden det havde det for mig bare været et eller andet insekt. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke tog nogle flere galler med hjem. Der var en hel del på netop det sted, men nu er de formodentlig fløjet fra reden?

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#8 Kommentar postet d. 12-04-20 kl. 20:53. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Det er en mulighed, ja, men mange snyltere venter en rum tid endnu, på lidt varmere vejr. Hvad den lille Euderus har snyltet på er jo heller ikke sikkert, så måske-måske ikke er de derude endnu, i skagensroserne!

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#9 Kommentar postet d. 07-05-20 kl. 21:41. Emne: Snylter fra Pilerosetgalmyg?
Jeg kunne ikke nære mig, men var for godt 3 uger siden igen forbi stedet og tog nogle flere galler med hjem.

Der var en enkelt mere af disse - se linket HER plus en enkelt Pilekvistgalmyg der havde gemt sig, men den kommer vi tilbage til ved en anden lejlighed. Men så var der altså 8 Euderus albitarsis, og det synes jeg er for mange til, at det kan være en tilfældighed. Så mon ikke du har æren af af tilføje et kendetegn til arten jævnfør din beskrivelse i sidste afsnit her i trådens #3?

Jeg ved godt, det er et elendigt foto, men det må kunne bruges som dokumentation. Den eneste chance for at få et billede af vingen var ved at tage det ned i sprit. Ellers klappede den bare sammen.

Mvh Kresten

Snylter fra Pilerosetgalmyg? (Jeg kunne ikke nære mig, men var for godt 3 uger siden igen forbi stedet og tog nogle flere galler m)
Klik på billedet for original størrelse (669 x 360)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator