Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steffen Appelquist
Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund. (Læst 173 gange) Postet d. 05-04-20 kl. 15:10
Ringsted, Kærehave Skov i dag lidt over halv 12. De nederste blade næppe større end en tommelfingernegl.

Et sted hvor skovbunden var meget mosklædt, stod der rigtig mange af dem.

De er vist først kommet op i dag - her i Kærehave Skov.

Der er 2 billeder

Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund. (Ringsted, Kærehave Skov i dag lidt over halv 12. De nederste blade næppe større end en tommelfingern)
Foto: Steffen Appelquist
Klik på billedet for original størrelse (750 x 600)
Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#1 Kommentar postet d. 05-04-20 kl. 15:11. Emne: Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund.
Billede 2

Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund. (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (900 x 600)
Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen

Svaraktivitet:

(936)
#2 Svar postet d. 05-04-20 kl. 16:00. Emne: Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund.
Det er en Milturt. Kan ikke ud fra billede se hvilken art.

Er Stængelblade modsat er det Småbladet Milturt

Er blade spredte og langstilket er det Almindelig Milturt

Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#3 Kommentar postet d. 05-04-20 kl. 19:09. Emne: Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund.
Mange tak for svaret, Jørgen!

Jeg kigger forbi dem i morgen og finder så ud af, hvilken art det er.

Venlig hilsen

Steffen

Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#4 Kommentar postet d. 06-04-20 kl. 15:12. Emne: Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund.
Nu fik jeg nok lukket tråden for tidligt, men jeg går ud fra, at dette billede fra kvart over et i dag viser, det "bare" er Almindelig milturt.

Helt almindelig synes jeg nu ikke, den er, for den findes kun på dette sted i Kærehave Skov. Jeg har aldrig set planten andre steder end på disse cirka 100 kvadratmeter.

Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund. (Nu fik jeg nok lukket tråden for tidligt, men jeg går ud fra, at dette billede fra kvart over et i d)
Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen

Svaraktivitet:

(936)
#5 Svar postet d. 06-04-20 kl. 16:05. Emne: Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund.
Spredte langstilkede blade. Ja. Det er Almindelig Milturt.

Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steffen Appelquist
#6 Kommentar postet d. 06-04-20 kl. 16:12. Emne: Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund.
Tak for svaret, Jørgen!

Den har nok været mere almindelig førhen, tror jeg.

Det sted, den findes i denne skov, er på en gammel sløjfet og ufremkommelig sti, som man får beskidte sko af at vove sig ind på.

Der skal den nok overleve

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#7 Kommentar postet d. 06-04-20 kl. 16:21. Emne: Lille plante med grønne blomster på mosfyldt skovbund.
Milturt står meget fugtigt, især i og ved grøfter i skov.

Jørgen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator