Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tine Andersen
Hvilke små dyr flyver nu? (Læst 160 gange) Postet d. 18-04-20 kl. 20:19
De har fløjet et par uger nu, men i dag var der specielt mange.

De er ret irriterende når man kører uden visir på knallerten,og får dem lige i ansigtet.

De holder ved op til vejen, hvor der er buskads/hæk, og de er ret små- men de er der i tusindevis. Jeg har ikke oplevet dem før.

ER det døgnfluer? Dansemyg? De ser ud til at have små i lyset hvidlige vinger, men jeg har ikke set nærmere på et indvivid. De sætter sig ikke på en, som tordenfluer fx gør.

Der er bare mange af dem. Som i milionvis.

Hvad er det mon?

Mvh

Tine

Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(362)
#1 Svar postet d. 23-04-20 kl. 09:55. Emne: Hvilke små dyr flyver nu?
De kunne være thrips (eller tordenfluer). Kornthrips (se billedet) sværmer f.eks. lige nu.

Hvilke små dyr flyver nu? (De kunne være thrips (eller tordenfluer). Kornthrips (se billedet) sværmer f.eks. lige nu.)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tine Andersen
#2 Kommentar postet d. 23-04-20 kl. 21:47. Emne: Hvilke små dyr flyver nu?
Det kunne, det være...

Men de sidder ikke på hud/tøj/arme. som jeg synes "tordenfluer" gør.

Det indtryk jeg fik var, at de havde meget tydelige vinger, og måske var et par mm eller 3. De er på retur nu.. Men jeg stødte stadig ind i et par sværme i dag. De er typisk i solen- ikke langt fra hegn/hæk.

Men tak for svaret! (Y) Jeg kommer vel til at indfange et eksemplar til bedømmelse for, at få en sikker bestemmelse.

Mvh

Tine

PS: Jeg har faktisk brugt min karantæne til at læse den del af dine bøger, man kan låne på Ereolen. Det var ret hyggeligt! Også de uhyggelige!).

PPS: Har du læst Palle Laurings serie om Danmark rundt ( spooky seværdigheder)?

Han har både de hvide damer, spøgelseshunde og troldene med! ).

Tænk sig, nær mig, ligger en kirke, som har en "dødstjørn"- og en anden har en trold givet et solidt spark!

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 23-04-20 kl. 23:31. Emne: Hvilke små dyr flyver nu?
Det glæder mig du kunne lide mine bøger - bor du i nærheden af Skamby Kirke?

Besvar | Kommentér

Tine Andersen
#4 Kommentar postet d. 24-04-20 kl. 01:47. Emne: Hvilke små dyr flyver nu?
Kære Lars Thomas

Jeg kunne faktisk også godt lide dine bøger om kryptozoologi, som jeg i sin tid lånte på mine lokale biblioteker.

Men så kom jeg til at læse Carl Sagans bog, hvor han skriver noget i retning af, at det er meget interessant, det vil bare være mere interessant, hvis det er sandt.

Og det med at ekstraordinære krav kræver ditto beviser.

Nja. der er 10 km til Skamby, så deet.

Men: Jeg har brugt megen god tid med dine bøger. Jeg håber ikke, du bliver fornærmet over, at jeg mener, der er nogle gode (kedelige) forklaringer på det meste.

I øvrigrigt læste jeg en bog, hvor man kunne se et fænomen på film, digitale altså. Jeg er meget sikker på, at de der UFO, whatever dimser der ligner pinde med 100 ben- er flyvende insekter, som fx guldsmede, som er så hurtige, at de ser underlige ud på film. Som lange pinde med ben.

Mvh

Tine- skeptiker.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator