Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Ole Roland Therkildsen
Sommerfugle tørster i tørken (Læst 4249 gange) Postet d. 04-07-08 kl. 22:23
Sommerfugle tørster i tørken (Forsommeren har været den rene elendighed for vores sommerfugle. Det
dokumenterer Fugleognatur.dk, )
Foto: Morten DD Hansen
Forsommeren har været den rene elendighed for vores sommerfugle. Det

dokumenterer Fugleognatur.dk, der er Danmarks største hjemmeside for folkelig

naturovervågning.

Der er ganske enkelt indrapporteret langt færre sommerfugle

end i et normalt år.

Naturvejleder Morten DD Hansen, Naturhistorisk Museum, mener at manglen på

sommerfugle, som for eksempel ildfugle og takvinger, skyldes to ting. For det

første er larverne bukket under, da deres føde er forsvundet som dug for solen.

De grønne planter, som larverne lever af, er simpelthen visnet væk i den værste

tørke i mands minde. Og som om det ikke skulle være nok, skal de voksne

sommerfugle lede længe efter føden. Tørken har nemlig gjort blomster med nektar

til en sjældenhed i sommerlandet.

Heldigvis er tørken ikke fatal for sommerfuglene. De arter, der er få af i år,

lægger alle mange æg, når forholdene er gunstige. Og de kan gøre det flere

gange i løbet af sommeren. Så de skal nok komme igen. Vi skal bare have noget

regn.

Yderligere info:

Morten DD Hansen, Naturhistorisk Museum, mobiltlf. 61555147.

Kommentér

Bjarke Huus Jensen
#1 postet d. 05-07-08 kl. 17:34. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Her i Vendsyssel havde flere af de sjældne sommerfugle det godt i tørken. Tørken satte en stopper for den tætte dyne af højt græs, der var kommet tidligt i vækst. Først i juni fløj Hedepletvinge og Spættet Bredpande i pænt tal, og varmen gjorde det muligt for de "koloni levende" arter at sprede sig. Også Gråbåndet Bredpande, Violetrandet Ildfugl og Grøn Køllesværmer så ud til at trives i tørken. Sortbrun Blåfugl er ved at være færdig med at flyve. Blandt de almindelige arter er der flere græsrandøjer end der plejer.

vh

Bjarke

Kommentér

Thomas Møller
#2 postet d. 05-07-08 kl. 17:42. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Ikke tørkens skyld.

Jeg er ikke enig i, at det lave antal dagsommerfugleindberetninger skyldes den tørre forsommer, som Morten DD Hansen mener.

Vejret har nærmest været perfekt for sommerfuglene. Det lave antal kunne meget vel snarere have noget at gøre med de store brakarealer, der atter er taget under opdyrkning efter at have fået lov til at udvikle sig til levesteder for et stort antal arter gennem adskillige år.

Der er tale om langt størstedelen af brakken, der atter er frataget naturen. Det var forudset af bl.a. Michael Stoltze, at dette ville få konsekvenser for dagsommerfuglene.

Der er muligvis også andre faktorer, der spiller ind, men jeg tvivler stærkt på, at tørken har haft nævneværdig indflydelse. I modsat fald vil jeg da gerne høre om konkrete arter, der kan være påvirket.

Kommentér

Finn Krone
#3 postet d. 05-07-08 kl. 17:45. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Hej Ole og Morten. Jeg hørte indslaget i DR1 engang i formiddag. God reklame for Fugleognatur.dk

Kommentér

Morten DD Hansen
#4 postet d. 05-07-08 kl. 18:19. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Jeg tæller ganske ofte sommerfugle i Mols Bjerge, og her har entydigt været langt færre sommerfugle på vingerne end normalt. Det gælder både sortåret hvidvinge, okkergul pletvinge og violetrandet ildfugl. Endvidere har det været helt tydeligt, at sommerfuglene har været nærmest desperate af sult, idet der ikke har været nævneværdigt med nektar i blomsterne. Det er i øvrigt en bemærkning, som jeg også har set observatører skrive her på siden....

Hvis man kørte rundt i det midtjyske omkring den 10/6, ville man have bemærket, at de klassiske sommerfuglemarker og -heder alle var totalt afsvedne. Og her mener jeg virkelig totalt!

Jeg medgiver gerne (endog meget gerne), at tilbagegangen i brakarealer også har en betydning. En ulykke kommer sjældent alene.

Men der er ingen som helst tvivl om, at tørken har haft en betydning. Det har ganske rigtigt været ideelt flyvevejr, og netop derfor burde der også være flere observationer, end der er.

Man bør også ihukomme, at nogle af de dokumenterede lokale ekstinktioner af dagsommerfugle gennem tiden faktisk skyldes tørke. Jeg har ganske vist ikke lige en reference ved hånden, men det kan jeg hurtigt skaffe.

Der kan sagtens være lokale forskelle, også afhængigt af, om de gode sommerfuglelokaliteter i det enkelte område skal findes på lavbundsjorder eller overdrev, men det overordnede billede er klart.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#5 postet d. 05-07-08 kl. 18:52. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Tørken spiller da bestemt ind, men hvad med regnen sidste år? Er hovedårsagen ikke snarere at alt druknede eller mugnede sidste år?

Kommentér

Thomas Møller
#6 postet d. 05-07-08 kl. 19:17. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Jeg er enig med Jan Fischer Rasmussen i at den enormt våde sommer sidste år kan have en betydning. Jeg vil heller ikke udelukke, at der lokalt kan have været så tørt i år, at det kan have påvirket nogle arter, men jeg tror mere på den første teori samt "brakødelæggelsen".

Til forsvar for dette kan jeg nævne, at der var en larmende mangel på sommerfugle allerede i maj måned, hvor tørken ikke for alvor havde sat sig spor endnu. Her på sjælland synes jeg heller ikke at tørken har svedet det mere af end at der stadig er masser af grønne, vilde og blomstrende planter. Iøvrigt er der da ved at komme flere sommerfugle på vingerne, så det er muligt, at der har været et "hul" efter de tidlige sommerfugle...

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#7 postet d. 05-07-08 kl. 22:06. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Brak-massakren er bestemt af stor betydning på længere sigt, men tror ikke det er forklaringen på lave tætheder overalt også på gode lokaliteter i rigtig natur. Jeg tror stadig syndfloden sidste år, er den vigtigste forklaring på det. Den langsigtede tilbagegang for en lang række arter derimod, den er selvfølgelig forårsaget af landskabsudnyttelsen, her vil sløjfningen af braklægningsordningen helt sikkert medvirke til yderligere tilbagegang.

Kommentér

Morten DD Hansen
#8 postet d. 06-07-08 kl. 10:05. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Jo, I kan sagtens have ret i, at flere faktorer spiller ind. Men ikke desto mindre er det svært at løbe fra, at afsvedne marker og overdrev ikke har den store værdi for dagsommerfugle. I sidste uge vadede vi mange kilometer rundt i Mols Bjerge, og selv om situationen er bedret en del siden medio juni, var der nærmest sommerfugletomt. Enkelte foranderlige blåfugle, en enkelt lille ildfugl, skovrandøjer, lidt kål og enkelte nældens takvinge. Det var altså ikke, som det plejer.

Svend Kaaber har engang nævnt, at netop en art som violetrandet ildfugl i Mols Bjerge har det bedst, når det ikke er alt for varmt.

Man kunne også vælge den klassisk basis-økologiske tilgang: Når primærproduktionen reduceres, vil det forplante sig hele vejen op igennem fødekæden Selv om jeg godt ved, at netop mange af vore dagsommerfugle ikke er specielt lykkelige for høj produktion. For nu at sige det mildt.

Hvis vi skal kigge på brakmarkerne, kunne det være sjovt med en kortlægning af, hvor mange gode sommerfuglelokaliteter, der er blevet pløjet bort. Det er ikke så få.

Kommentér

Thomas Møller
#9 postet d. 06-07-08 kl. 17:44. Emne: Sommerfugle tørster i tørken
Jeg er enig i Jan Fischer Rasmussens betragtninger. Jeg vil også godt medgive Morten DD Hansen, at tørken selvfølgelig kan blive så ekstrem, så det også rammer sommerfuglene. Men oftest vil der nok spille andre faktorer ind. F.eks. var Fransk bredpande tæt ved at blive udryddet fra nogle af dens kernebiotoper på Røsnæs under en tørke sidst i 1990''erne. Det var imidlertid ikke selve tørken men fåreafgræsningen, der var alt for voldsom pga. at der var så lidt grønt! Fransk bredpande overlevede akkurat fordi der var levemuligheder udenfor fårefolden..

Bjarke Huus Jensens observationer vedr. bl.a. Violetrandet ildfugl står i kontrast til Svend Kaabers udsagn om at denne skulle trives bedst, når det ikke er for varmt (og tørt?), og det er utvivlsomt rigtigt, at mange arter netop har stor gavn af en tørkeperiode, der kan give de mere lavtvoksende, nøjsomme og tørketolerante planter en mulighed på bl.a. græssernes bekostning. For eget vedkommende har jeg set, hvordan f.eks. Rødplettet blåfugl, der i 1990''erne fløj talrigt og udbredt i det meste af Rørvig-området, i de senere år er blevet en sjældenhed i takt med de fugtige somre, der har betydet, at Storkenæb er blevet udkonkurreret af græsser og andre højtvoksende planter. - Jeg vil gætte på, at den får et come-back, hvis det tørre vejr fortsætter

Som biologer skal vi forholde os kritisk, og i mangel af en bedre sammenligning vil jeg sige, at

hvis man ser en person stå bøjet over en livløs skikkelse, så er det jo ikke ensbetydende med at det er morderen

Og ja, det kunne være interessant - omend måske ikke så morsomt - at finde ud af, hvor mange gode sommerfuglelokaliteter, der er forsvundet sammen med brakstøtten

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator