Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Momme
Er dette en rødbrystet jordbi? (Læst 242 gange) Postet d. 26-04-20 kl. 00:55
Fandt denne bi på Nekselø den 18-04

Mit bud er rødbrystet jordbi, men det ville være mega fedt hvis nogen kan be- eler afkræfte det!

Er dette en rødbrystet jordbi? (Fandt denne bi på Nekselø den 18-04

Mit bud er rødbrystet jordbi, men det ville være mega fedt hv)
Rasmus Momme har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Rasmus Momme
#1 Kommentar postet d. 26-04-20 kl. 00:56. Emne: Er dette en rødbrystet jordbi?
billede

Er dette en rødbrystet jordbi? (billede)
Besvar | Kommentér

Rasmus Momme
#2 Kommentar postet d. 26-04-20 kl. 00:56. Emne: Er dette en rødbrystet jordbi?
billede

Er dette en rødbrystet jordbi? (billede)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1527)
#3 Svar postet d. 26-04-20 kl. 09:01. Emne: Er dette en rødbrystet jordbi?

Hej Rasmus,

Det var meget godt gjort. Det er Andrena tibialis hun. Den ligner meget Andrena haemorrhoa, Rødhalet jordbi, med det røde bryst de lyse sider og ditto frynser på ret blank bagkrop og næsten samme bagbentøj. Men den er noget mørkere i det lyse og så har den ikke en rød halespids. - Den er ikke så almindelig at det gør noget, jeg har obset den to gange her fra haven, men har ikke sølvløn mere, som kan være en årsag til, at jeg ikke ser den.- Fine billeder og tillykke med den.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rasmus Momme
#4 Kommentar postet d. 26-04-20 kl. 11:32. Emne: Er dette en rødbrystet jordbi?
Nice! Tak Bjørn

Jeg lagde nogle billeder på facebook, og det viser sig, at jeg har fundet flere tibialis´er derovre! Det er jo bare mega fedt!

Hvad er de bedste kendetegn til tibialis? At den har så meget hvid pels på siden og på bagkroppen, plus den rødlige baglår?

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#5 Kommentar postet d. 26-04-20 kl. 14:59. Emne: Er dette en rødbrystet jordbi?
Det bedste kendetegn er, at den ligner Rødhalet jordbi så kolossalt meget, men de lyse områder, sider på bagkroppen, brystet og skæg er en tand mørkere. OG SÅ HAR DEN EN SORT HALESPIDS.

Du har nu to tråde med Andrena hanner fra Nekselø. Er de fra samme begrænset lokalitet som Tibialis hunnen? Sagen er, at hanner af Nigroaenea og Tibialis er ret ens (fotografisk) bortset fra nuancer i bagerste skinneben og fod. Jeg kan ikke konstatere det på dine billeder, men ville være interessant at vide.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Rasmus Momme
#6 Kommentar postet d. 26-04-20 kl. 15:35. Emne: Er dette en rødbrystet jordbi?
Begge hanner er fundet omkring 2-300 meter fra stedet med tibialis´er. Tibialis var nede i vores have, helt nede ved vandkanten, hvor de fouragerede på bellis. Begge hanner er fundet på nogle mere højtliggende, mere tøre, overdrevs-agtige arealer.

Jeg vidste faktisk ikke at de var hanner - jeg er stadig ret grøn i bier

Den nye han, jeg lige lagde op, husker jeg som noget mindre end den du har kaldt nigroaenea! Den har jo også en anden farve, men det er måske bare variation eller afblegning??

Jeg fandt også nogle andre hanner, som var hvide, nogle med striber og nogle uden. Dem lægger jeg også lige op - uden at vide om de overhovedet kan bestemmes...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator