Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jannik Andersen
Hvilket træ og hvad indeholder det ? (Læst 826 gange) Postet d. 30-04-20 kl. 13:19
Hvad er det for et træ og hvad indeholder det ?

Træerne vokser i skoven og min hund er helt vild med at spise bladene. Hjortene spiser barken især om vinteren, men hvad er det de indeholder siden dyrene spiser dem.

Vedhæfter også et billede af et blad.

Hvilket træ og hvad indeholder det ? (Hvad er det for et træ og hvad indeholder det ?
Træerne vokser i skoven og min hund er helt vild me)
Jannik Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jannik Andersen
#1 Kommentar postet d. 30-04-20 kl. 13:20. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Et blad i nærbillede.

Hvilket træ og hvad indeholder det ? (Et blad i nærbillede.)
Jannik Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(193)
#2 Svar postet d. 30-04-20 kl. 22:37. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Træet er Skov-Elm, men hvorfor dyrenes interesse ved jeg ikke.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jannik Andersen
#3 Kommentar postet d. 01-05-20 kl. 13:30. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Tak for svar om arten, men jeg holder tråden lidt åben i håb om svar, hvad det indeholder.

Besvar | Kommentér

Sebastian Bruun

Svaraktivitet:

(5)
#4 Svar postet d. 01-05-20 kl. 13:54. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Efter sigende har elm en velsmagende bark:

- se linket HER

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jannik Andersen
#5 Kommentar postet d. 01-05-20 kl. 14:12. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Mange tak for de interessante links. Så er det nok bare det søde dyrene går efter.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(19)
#6 Svar postet d. 01-05-20 kl. 14:54. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Søger man på "dog eating elm leaves" kommer der en hel del resultater, hvilket viser at fænomenet er almindelig kendt.

Det er vist ikke videnskabeligt klarlagt, hvorfor hunde æder elmeblade - men der tegner sig et billede af to dominerende teorier:

1. Hunden æder elmeblade for at fremkalde opkast/regulere mavesyre. På samme måde som hunde ofte æder græs. Her er et dyrlægeråd at få hunden dyrlægeundersøgt for mulige mave/tarm problemer - hvis fænomenet står på over tid.

2. Hunden æder elmeblade for at kompensere for manglende vitaminer eller andre stoffer i dens sædvanlige foder. Her er rådet at tage et kig på det foder hunden sædvanligvis får og evt. skifte foder. Evt. kombineret med en ormekur.

Jeg fandt ingen fagligt funderede teorier om, at hunden skulle æde elmeblade fordi de smager godt. Hundemaver er jo heller ikke indrettet til at fordøje den slags.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jannik Andersen
#7 Kommentar postet d. 01-05-20 kl. 15:06. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Mange tak Jens for supplerende kommentar. Jeg har selv på fornemmelsen, at det er for at regulere maven at hunden æder bladene.

Det er måske også derfor at hjortene nærmest skræller barken af de unge træer om vinteren. Så står træerne hvide med barkstrimler hængende ned.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#8 Kommentar postet d. 01-05-20 kl. 15:17. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Der vokser desværre ikke elm på mine kanter. Ellers havde jeg (af nysgerrighed) allerede være ude og spise på et par elmeblade.

Men det kunne du jo prøve og så melde tilbage, hvordan de smager og om de fremkalder opkast eller har andre virkninger!

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Jannik Andersen
#9 Kommentar postet d. 01-05-20 kl. 15:20. Emne: Hvilket træ og hvad indeholder det ?
Træerne vokser kun i skovene her omkring, så jeg kan prøve at smage på bladene på min næste luftetur med hunden og så melde tilbage.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator